På scen ställdes ett stort antal personer med olika befattningar inom organisationen. Företagarnas vd Magnus Demervall delade med sig av de insikter han har fått under sin tid på Företagarna. Frågorna haglade in från deltagarna.

– Det var bara politiska frågor, allt annat är glasklart, säger Demervall.

Carl Albinsson leder Företagarnas kommunikationsavdelning i Stockholm. Han var på plats i Malmö och berättade om organisationens arbete med kommunikation. Fokus låg på valkampanjen. Företagarnas expert på miljö, klimat och infrastruktur, André Nilsson, var även han på närvarande. Han pratade om hur goda förutsättningar för företag skapas. Energifrågan väckte enormt engagemang i salen, Nilsson konstaterade att det är det ämnet som flest hör av sig till honom med frågor om. Magnus N:son Engelbäck, regionchef på Företagarna Region Syd, var positivt inställd till att organisationen nu arbetar aktivt och högljutt med elfrågan – något som inte var en lika given del av den interna agendan för tre år sedan.

– Jag lägger lika stor kraft på elfrågan som på alla mina andra delar gemensamt, säger Nilsson.

Suzanne Asserholt, Företagarnas chef för organisation och event, klev fram på scen och konstaterade att det inte är lätt att vara fjärde stockholmaren att ta ton. Men hon tog vid med bravur och berättade om hur man får ut det bästa av det mesta inom föreningsverksamheten. Även hennes dragning väckte fler frågor än tiden tillät. Stockholmarna blev hårt grillade från sina sydligare grannar.

Inte bara stockholmsfokus

Programmet för dag ett avslutades med inspiration från lokalföreningarna. Företagarna Ängelholm berättade om sitt vinnarkoncept och vägen till att vara den snabbast växande föreningen i Region Syd. På frågan om hur stora de vill bli var svaret tydligt, om än fåordigt, armarna flög ut åt varsitt håll – så stora vill de bli. Företagarna Skurup delade med sig av hur de gör för att välkomna sina nya medlemmar genom att bjuda in till frukostmöten. Något som har visat sig vara oerhört populärt då nästan 70 procent av de inbjudna har deltagit. Även Företagarna Båstad-Bjäre fick kliva fram på scen, ordförande Marita Mårtensson berättade om sin resa som ny i styrelsen. Under hennes ledning har föreningen glänst på nytt.

– Det här är kul, jag är projektmänniska. Den största utmaningen har varit att jag inte visste var jag skulle nysta i början, säger Mårtensson.

Därefter fortsatte kvällen och natten med en trevlig middag, tävlingar och långa samtal in på småtimmarna. Företagarnas samarbetspartners Best Western och AJ produkter hade representanter som deltog under kvällen.

Hög energinivå även dag två

Andra dagen inleddes med en prisutdelning. Kvällen innan hade deltagarna fått i uppdrag att måla på canvastavlor, budskapet som skulle förmedlas var Företagarnas vision: ett företagande i världsklass, för ett bättre Sverige för alla. Det var ett glatt gäng som fick lyfta pokalen och gå hem med presentkort hos Best Western.

Därefter delades alla in i grupper för att diskutera hur man arrangerar event för medlemmarna på bästa sätt. De landade bland annat i att samarbeta över kommungränserna och att ge utrymme till nätverkande; ”det är jätteviktigt att ha mingel som en del av dagordningen”, konstaterades det.

Patrick Krassén, Företagarnas policychef och skattepolitiska expert var även han på plats som femte representant från rikskontoret. Han höll ett föredrag som bland annat behandlade vad man ska tänka på vid livsavgörande skattehändelser.

– Utan småföretag, ingen lokal välfärd. Små företagare är det största vi har, säger Krassén.

Valet närmar sig

Företagarna Region Syds ordförande, Anders Rydström, höll en presentation om Företagarnas möjligheter till påverkan under valåret. Han hade frågat AI vilka Företagarnas viktigaste valfrågor är och frågade sedan deltagarna vid konferensen vilka frågor de vill lyfta för att förbättra det lokala företagsklimatet. Parkeringar och kostnader för uteserveringar var ett par exempel som togs upp.

– Bli kompis med politikerna. Vi brukar träffa dem på en fika och prata skit, säger Joakim Wagland från Företagarna Helsingborg.

Mariam Huss presenterade Företagarnas valkampanj bestående av flera delar. Den sträcker sig från hösten 2025 till januari 2027. Utöver den rikstäckande satsningen arbetar även regionkontoret med opinionsbildning. Under dragningen diskuterades hur lokalföreningarna kan arbeta med sina politiker på nära håll.

Årets gesäll

Traditionsenligt delades även pris ut till Årets gesäll som höll en presentation av sitt företagande. I år mottog Mathilda Ahlbäck diplom, blommor och 15 000 kronor för sitt arbete som fotograf. Hon har nu gesällbrev i tre av fyra kategorier av fotografi – arkitektur, reportage och porträtt. Målet är att ta mästarbrev i framtiden.

– Jag har alltid fått höra att fotograf, det är inget riktigt yrke, det är inget man jobbar med, säger Ahlbäck som har visat att så inte är fallet.