Johan Billgren har alltid varit intresserad av marknadsföring samt att bygga och skapa varumärken. Efter många år som marknadsförare inom stora företag och med en utbildning i marknadsekonomi i bagaget tog han steget att starta sin egen verksamhet.
– Det som inte bara gör mig, utan även våra återförsäljare och slutkunder, stolt är våra
välgörenhetsprojekt Save the Rhino och Save the Ocean. De har bidragit med 900 000 till den ideella välgörenhetsorganisationen The Perfect World Foundation. Att skapa smycken som gör att vi tillsammans kan göra skillnad till rädda våra hav och vilda djur är något som gör mig varm i hjärtat. Det är något jag brinner extra för och kan prata om i timmar. Vårt mål i år är att vi ska kunna donera 100 000 kronor och genom det nå den totala donationssumman på en miljon, säger Billgren.
Genom sina varumärken By Billgren och Nobel by Billgren är de marknadsledande på den svenska marknaden inom herrsmycken. Sintridou, som lanserades i september 2024, säljer grekiskinspirerade damsmycken.
– Våra framtidsvisioner är att fortsätta växa och utveckla våra koncept, och även etablera oss på nya
marknader såsom Tyskland och Polen. Visionen är att vi ska omsätta 100 miljoner kronor inom fem år, och samtidigt kunna ha ett ännu större engagemang inom välgörenhet för att rädda våra hav och vilda djur, säger Billgren.
Vilka är dina bästa företagartips?
– Verka alltid nära marknaden, var ständigt marknadsorienterad på trender och behov. Skapa din egen unika lösning för de trender och behov som finns. Samt att alltid må bra och ha kul på vägen, säger han.
Nu skickas den lokala vinnaren till regionfinalen högst upp i Turning Torso för en spännande final.
– Oavsett hur det går för mig på Företagarnas regionala prisutdelning så är det väldigt hedrande att ha vunnit det lokala priset Årets Företagare i Malmö och får vara del av denna stora utmärkelse, avslutar Billgren.