Ming Li har alltid känt sig vilsen gällande karriärval och hoppade mellan olika utbildningar utan att något kändes riktigt rätt. Han har många intressen och har alltid velat arbeta på sitt eget sätt, något han har fått möjlighet att göra nu som företagare. Friheten att få styra över sin tid och sina idéer har varit drivande.
– Jag är stolt över att jag tog steget till att bli företagare trots yttre förväntningar om något annat. Att något jag började skapa i mitt sovrum utan budget har underhållit miljontals människor världen över. Men det som gör mig allra mest stolt är när jag får meddelanden från spelare som berättar hur mycket mina spel har betytt för dem, eller till och med inspirerat dem att börja skapa själva. Känslan att få skapa något som är mitt eget är fantastisk, säger Li.
Han vill att Ming Media blir en av de ledande studiorna på Roblox. På sikt vill Li även expandera till andra plattformar. Trots att Roblox har över 380 miljoner användare är det bara en liten del som faktiskt skapar innehåll.
– I Sverige är vi bland de få som har lyckats gör det professionellt. Flera större studios och riskkapitalstödda företag har försökt ta sig in i marknaden men misslyckats, oftast för att de inte förstår plattformens kultur. Vi besitter en unik kompetens inom ungt digitalt beteende i ett globalt ekosystem som fortfarande är okänt för många, säger Li.
Vilket är ditt bästa företagartips?
– Gör det du älskar. Vi har flera gånger försökt följa trender och skapa spel vi trodde skulle bli populära, men som floppade utan att vi förstod varför. Vi spelade inte sådana spel själva och saknade därför känsla för vad som gjorde de bra. När man gillar det man gör så blir det också lättare att ta sig igenom motgångar då man drivs mer av processen än resultatet, säger Li.