Så får du betalt i tid av dina kunder
Det händer tyvärr att andra företag använder ditt företag som ”bank” genom att förlänga betaltider till både 60, 90 och till och med 120 dagar.
Företagarnas juridiska rådgivning har sammanställt den här checklistan. Använd den för att undvika att hamna i likviditetsproblem eller för att ta rätt steg för att få betalt i tid.
Ladda ner checklistan som pdf.
1. Förbygg genom att skriva in i avtalet
a. betaltiden, förhandla så att den inte blir längre än 30 dagar (enligt 2a § räntelagen (1975:635))
b. att du får ställa in din prestation om kunden inte betalar i tid
c. en dröjsmålsränta som är högre och ev. även tidigare än enligt räntelagen
d. att du får ta ut avgift för betalningspåminnelse om du inte kan ta ut förseningsersättning enligt lag
Läs även juridiska FAQ: Avtal och köp
2. Vänta inte med att fakturera
Vänta inte med att fakturera för det som du ska få betalt för.
3. Ta ut förseningsersättning
Ta ut förseningsersättning av företag och myndigheter som är skyldiga att betala dröjsmålsränta alternativt avgift för betalningspåminnelse och inkassokrav.
4. Följ upp och skicka skriftlig påminnelse
Om du inte har fått betalt inom 30 dagar bör du följa upp och påminna om dröjsmålsräntan m.m.
5. Skicka inkassokrav
Om påminnelse inte leder till betalning skicka inkassokrav.
6. Fakturera dröjsmålsränta
Visa att det inte är okej att betala för sent genom att fakturera dröjsmålsränta.
7. Ställ in din prestation
Undersök möjligheten att ställa in din prestation till det att kunden betalar och ställ in prestationen om det inte leder till allvarliga konsekvenser för dig.
8. Klargör din inställning
Om påminnelse eller inkassokrav leder till invändningar mot betalningskravet, klargör din inställning och överväg att förhandla fram en lösning.
9. Överväg rättsliga åtgärder
Bedöm om du ska vidta rättsliga åtgärder d.v.s. ansöka om betalningsföreläggande eller stämma inför tingsrätt eller påbörja ett skiljeförfarande enligt avtalet för att få kravet fastställt och sedan kunna begära utmätning.