Läs hela remissyttrandet som pdf.

Promemorian föreslår ändringar i vägavgiftslagstiftningen, offentlighets- och sekretesslagen samt tillhörande förordningar för att möjliggöra för Skatteverket att ta över ansvaret för hanteringen av vägavgifter för fordon från länder utanför eurovinjettsamarbetet. Detta eftersom Nederländerna lämnar samarbetet och därmed inte längre vill vara uppbördsmyndighet. Kvar blir Sverige och Luxemburg, vilka har enats om att Sverige ska ta över denna uppgift. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2026.

Reformen är i huvudsak teknisk och Företagarna bedömer inte att den kommer att innebära några större kostnadsförändringar för transportföretag verksamma i Sverige. Vi vill dock upprepa vår principiella hållning, uttryckt i tidigare remissyttranden (bland annat Fi2023/02125 och LI2023/02489): Vi är positiva till att internalisera miljökostnader inom transportsektorn, men detta måste ske på ett sätt som är teknikneutralt, kostnadseffektivt och konkurrensneutralt.

Med tanke på de många parallella styrmedel som påverkar, och kommer att påverka, utsläppen från transportsektorn, uppmanar vi regeringen att göra en genomlysning av skatter, avgifter och regleringar inom transportsektorn. Detta i syfte att undvika dubbelbeskattning och onödigt höga kostnader, där svenska företag tvingas betala ett högre pris än konkurrenterna i andra europeiska länder. Likaså bör nya miljöstyrande system harmoniseras med EU:s nya utsläppshandelssystem ETS 2.