Nyligen fick deltagare i Klimatlöftet för företag möjlighet att besöka företaget Axel Christiernsson, som deltar i Klimatlöftet företag för andra gången. De bjöd på en spännande rundvandring i fabriken och delade med sig av sina erfarenheter kring energieffektivisering. Utmaningar och möjliga lösningar diskuterades med deltagande företagare och experter på plats.

Smörjfett i världsklass – under andras namn

Axel Christiernsson AB, med huvudkontor i Nol, tillverkar smörjfett under så kallad Private Label.
– Det betyder att vi inte producerar något i vårt eget namn, berättar Anna Dahlin, företagets project- and sustainability engineer.

I produktkatalogen finns omkring 250 olika produkter för vitt skilda branscher och miljöer. Tillsammans med sina fabriker i Holland, Frankrike och USA levererar de smörjfett till hela världen.
– Att använda rätt smörjfett på rätt ställe ökar livslängden på maskiner avsevärt, och man kan faktiskt säga att utan smörjfett stannar Sverige, säger Anna.

Klimatlöftet satte fart på hållbarhetsarbetet

När företaget deltog i den förra omgången av Klimatlöftet fick de en extra skjuts i sitt hållbarhetsarbete.
– Tack vare Klimatlöftet har vi kommit igång med projekt som annars kanske inte hade blivit av.

Flera konkreta steg har redan tagits. Bland annat köper företaget numera in cirkulära möbler, med målet att minst hälften av alla möbelinköp ska vara just cirkulära. De har också installerat fler laddplatser för elbilar, miljöklassat hela tjänstebilsflottan och optimerat utlastningen av gods, vilket minskat antalet lastbilstransporter.

Även materialvalen har fått sig en genomlysning.
– Vi har bytt till en ny typ av stretchplast som minskat förbrukningen med 50 procent, och i våra fat använder vi nu plastpåsar av återvunnet material.

Samtidigt pågår ett omfattande arbete för att kartlägga energianvändningen med hjälp av sensorer och verktyg. Resultatet används för att effektivisera allt från ventilation och kompressorer till ångproduktion och pannor.

– En annan positiv effekt av Klimatlöftet är att vi efter förra omgången drog igång träffar tillsammans med andra Alebaserade företag som också deltar. Där delar vi idéer, inspirerar och lär av varandra.

Nya utmaningar väntar

Under det kommande året väntar nya utmaningar.
– Vårt fokus nu ligger på Scope 3, det vill säga de indirekta utsläpp som sker i hela värdekedjan. Här behöver vi lägga både tid och resurser för att kunna mäta, förstå och minska vårt klimatavtryck ytterligare, förklarar Anna.

Engagemang och ledarskap gör skillnad

Att driva ett långsiktigt klimatarbete handlar mycket om organisation och engagemang, menar Anna.
– Det är viktigt att ledningen visar att miljöarbetet är prioriterat och att det finns resurser avsatta för att driva det framåt. Hos oss är vi en liten grupp som ansvarar för frågorna, men vi vill framöver involvera hela företaget ännu mer.

Till andra företag som vill växla upp sitt klimatarbete har Anna ett tydligt medskick:
– Det gäller att bara börja tänka till. Det behöver inte vara krångligt eller kräva stora resurser. Det viktiga är att ta små steg framåt – hellre lite än inget alls. Sätt timer på maskiner, byt ut armaturer, sopsortera. Det handlar om att börja – och fortsätta.

 

Klimatlöftet är ett projekt som leds av Västsvenska Handelskammaren i samverkan med Företagarna Västra Götaland, med stöd av Västra Götalandsregionen.

Läs mer om Klimatlöftet här