För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Daniel Boström som driver Cajom Pepparrot är Årets Företagare Kungsbacka

Publicerad 20 jun 2023
Med 100-åriga rötter i den halländska pepparotsmyllan, odlar och förädlar Cajom Pepparrot inte bara pepparrot, utan flera smaksättare och levererar produkter till många större livsmedelsproducenter. Nu har Daniel Boström och tillika familjeföretagets fjärde generation utsetts till Årets Företagare i Kungsbacka.

Stort grattis! Berätta lite kort om företaget

– Vi är ett snart 100-årigt familjeföretag som farfars far startade här i Fjärås. Pepparrot är en speciell gröda som bara odlas i Fjärås och i ett halvt decennium var fokus just odlingen av pepparrot. När mamma och hennes man tog över på 90-talet började de med förädling i liten skala, där pepparrotsvispen snabbt blev populär.

– 2015 tog jag, mina två yngre bröder John och Jesper, samt min fru Lisa över bolaget. Efter några år kände jag att jag ville utveckla företaget och verkligen satsa. Vi tog över en livsmedelshall för att kunna utöka produktionen, anställde flera medarbetare och flyttade till Fjärås industriområde. Tolv veckor senare kom Covid… Då var restaurangbranschen vår största kund och ja, varenda order annullerades. Det var riktigt tufft, men vi kavlade upp ärmarna och började se hur vi kunde bredda oss. Vi kontaktade livsmedelsproducenter och sa: Vi kan göra vad som helst! Det var upptakten till att vi började skala upp legotillverkningen och idag levererar vi till flera stora livsmedelsproducenter.

– Företaget har nu två huvudspår: vi förädlar kraftiga smaksättare som pepparrot, vitlök och ingefära. Den andra benet är vår produktion och legotillverkning för andra kunder, till exempel portionsförpackade såser och smaksättare. Vi har också fortsatt med pepparrotsodling. På 50-talet fanns det 350 odlare här, men nu är vi färre än tio.

Vilka är era framgångsfaktorer?

– Vi fyller en funktion och en lucka i marknaden. Vi är större än till exempel en gårdsproducent och vi kan lättare skala upp produktionen. Samtidigt är vi mindre än de stora livsmedelsproducenterna och kan ta de uppdrag som är för små för dem. Vi kan likna det vid att de stora producenterna är frakttankers och vi är ribbåten, som lättare och snabbare och kan ändra riktning.

– En annan stark framgångsfaktor är också vår starka väletablerade position på restaurangsidan när det gäller smaksättare.

På vilka sätt jobbar du med hållbarhet i verksamheten?

– Hållbarhet är ett honnörsord för oss. Vi är uppvuxna på gården och att ta hand om allt på gården. Vi har med oss att omhänderta hela råvaran - ta pepparroten till exempel; vi tar hand om alla delarna. Olika delar har olika smakstyrka blir produkter till olika kundgrupper. När vi gjorde en nordisk wasabi i tävlingen Ät Halland använde vi den gröna pepparotsblasten som färgmedel i stället för de vanliga artificiella färgämnena.

– Naturligtvis källsorterar vi och väljer miljövänligt där vi kan. För några år sen ville vi utmana oss själva i hållbarhetstänket och gick med i Hallands matgille som tittar på alla produkter och helheten. Sen dess har vi gjort många förändringar; numera har vi till exempel bytt ut engångsemballage till returbackar och minskat engångsprodukter väsentligt.

– Vi har också initierat en dialog med andra producenter för ett samarbete när det gäller samleveranser och möjligheten att effektivisera våra transporter.

Vilka är dina största styrkor som företagare och ledare? 

– Grunden är att jag har ett positivt synsätt - allting går! Vi är stolta över vår historik, men för företagets överlevnad måste vi hela tiden stå på tå och hitta nya sätt. Vi har haft många motgångar; Covid, fraktfartyg som står på tvären i Suezkanalen, energikris och inflation, men vi hittar alltid nya sätt och får aldrig stå still.

Hur skulle dina medarbetare beskriva dig som ledare/företagare?

– Energisk och positiv. Jag skulle även säga att jag är extremt prestigelös. En del entreprenörer vill inte lämna ifrån sig ansvar, men jag tycker om att ge medarbetare både ansvar och förtroende. Då växer vi både som människor och som organisation. Det är också väldigt bra att jag inte petar för mycket, för alla här på företaget har olika styrkor och mer kunskap inom sina områden än vad jag har.

Vad ser du för utvecklingsmöjligheter med företaget?

– Vi har en riktigt stor potential på att nå fler kunder nationellt. Ja, framtiden är så ljus att man måste ha solglasögon på sig, haha. Vi har haft en fantastisk resa. När Covid kom såg det riktigt mörkt ut, men i slutändan ökade vi 70 % det året.

– Nu är vi mitt i en riktigt stor satsning med nya maskinlinjer i höst, som ökar kapaciteten sexfaldigt. Vi tror på våra produkter och våra kunder och snart kommer vi kunna göra ännu fler saker för ännu fler kunder.

– Vi har en grym personal och trots att vi har kämpat med lönsamheten de senaste åren har vi inte sagt upp någon. Vi försöker hela tiden tänka långsiktigt och behålla vår kompetens.

Juryns motivering:

Årets företagare har vuxit upp med jordbruk och naturen utanför dörren. Med gedigna erfarenheter från flera branscher driver årets företagare sedan en tid tillbaka familjeföretaget. Med en stark tro på teamets möjlighet att utvecklas och fokus på förädlade produkter har han tagit ett anrikt företag med rötterna i den leriga jorden i Fjärås in i framtiden.

Fler nyheter från Företagarna