headphones newspaper video-player
Corona - råd och stöd till företag

Företagsakut och snällare regler – Så vill kommunerna rädda företagen

Ekonomiska tillskott, mildare regelverk och en företagsakut är några av de åtgärder som kommuner satsat på för att stärka de lokala företagen under coronakrisen.På Företagarnas videomöte den 22 april samtalade Företagarnas näringspolitiska expert Pontus Lindström med Helene Åkerlind, Mats Dahlberg och Kalle Selander om åtgärder för att rädda det lokala näringslivet.

Många företag har fått det svårt i och med de begränsningar som coronaviruset bidragit till.  Läget har krävt stor kreativitet av såväl företagare som kommuner.

Under Företagarnas digitala videomöte, för medlemmar i Dalarna, Gävleborg, Värmland och Örebro, i förra veckan samtalade Pontus Lindström med Helene Åkerlind, kommunalråd i Gävle, Mats Dahlberg, kommunalråd i Falun och Kalle Selander, näringslivschef i Karlskoga, om de stödåtgärder som kommunerna hittills satt in och vilket som är nästa steg.

Kalle Selander tycker att Företagarna och Svenskt Näringsliv var snabba att komma med lösningar i början av krisen.

- Företagarna gav oss en lista med åtgärder, så vi tänkte att vi gör allt som står med, och det gjorde vi, säger Kalle Selander.

Helene Åkerlind upplever att kommunerna gått igenom olika faser under coronakrisen.

-  I första fasen handlade det om att minska företagens utgifter genom till exempel sänkta hyror, att ge anstånd på fakturor och att förändra avtal, säger hon.

Mats Dahlberg instämmer.

- Vi förlänger faktureringstider och låter bli att ta betalt för vissa saker. Och ingen eftersläpning går till kronofogden under den här perioden. Vi vill inte vara orsaken till att ett företag går omkull, säger han.

Fas två har handlat om att ändra i regelverk efter företagens behov. I många kommuner har man till exempel låtit kaféer och restauranger öppna sina uteserveringar tidigare och låtit butiker flytta ut på gatan, något som fått ett positivt mottagande i Falun.

- Flyttar man ut har man hela stan till sitt förfogande. Då behöver man inte komma nära varandra som man gör i en liten butik, säger Mats Dahlberg.

Helene Åkerlind berättar att handeln utomhus i Gävle har genererat i en tidigarelagd sopning av centrala gator, vilket främjar ännu en bransch.

Fas tre har inneburit att rigga för stöd och hjälp.

- Regeringen erbjuder mycket, men hur söker man de olika stöden? Vi utvecklade vårt tidigare samarbete med Nyföretagarcentrum och startade en företagsakut. De får ett ökat stöd med 300 000 kronor. Allt för att kunna hjälpa alla som behöver hjälp och ge ett bättre och mer professionellt stöd, säger Helene Åkerlind.

Karlskoga inrättade en näringslivslots som sats i högsta beredskap medan Falun satsat på nyinrättade Företagshjälpen, ett samarbete mellan Näringslivskontoret, Nyföretagarcentrum och näringslivet.

- Där får man hjälp av professionella rådgivare, som affärsjurister. Man träffar en person som coachar företaget och hänvisar till rätt kontakter, säger Mats Dahlberg.

Innovativa Dalarna har startat upp för att göra det lättare för företag att lära av andra och att dela innovativa lösningar.

I Karlskoga har kommunen köpt 3 800 presentkort för att klara handlares ekonomi.

- Sedan har näringslivet hakat på och köpt lika många presentkort. Alla har inte gynnats av det, men många, säger Kalle Selander.

Nu är kommunerna, enligt Helene Åkerlind, inne i fas fyra.

- Det innebär att vi tittar på varje bransch eller företag för sig för att ge rätt stöd. Vad har vi på avtal, som vi inte efterfrågar just nu? Färdtjänsten är ett exempel. De har färre uppdrag nu när de äldre och funktionsnedsatta sitter hemma i karantän.

Helene håller nu tät kontakt med leverantörerna, i hopp om att verksamheterna är igång när hjulen åter börjar rulla.

- Nu är det viktigt att varje stöd riktas rätt, säger Helene Åkerlind. 

Företagarnas näringspolitiska expert Pontus Lindström har följt arbetet i Sveriges kommuner och sett hur till exempel Svedala och Söderhamn har infört olika premiesystem för att gynna den lokala handeln.

- Flera kommuner har infört subventioner för gymnasieelever som äter sin lunch på lokala restauranger, bland annat i Kalmar, berättar Pontus Lindström.

I Orsa slopade man julklappen till de kommunanställda för att istället ge dem ett påsk-presentkort som kan nyttjas hos lokala företag. Exemplen på kreativa lösningar är många.

Med nästa fas kommunerna står inför kommer omställningen, tror Helene Åkerlind.

- Tidningsbranschen och andra företag kommer nog att gå igenom en digital omstrukturering snabbare än tänkt, säger hon.

Kalle Selander instämmer.

- Fler möten kommer att ske digitalt. Det här blir internethandelns genombrott, medan shoppinggallerior är historia, säger Kalle Selander.

Han tror på en helt ny spelplan.

- Industriföretagen kommer att fortsätta som förut, men tjänstesektorn och konsultsektorn kommer att slås undan och enmansföretag kommer att få det svårt, säger han.

Mats Dahlberg tycker det viktigaste är att företagen inte blir passiva.

- Tänker man att det är kört, finns det ingenting att göra. Då finns det bara en lösning. Men många gånger kan man vända på det. Det värsta behöver inte hända, säger Mats Dahlberg.

Mats Dahlberg tänker att vissa företag kommer att få chansen att använda tiden till något de egentligen skulle ha gjort tidigare.

- En fråga vi ställer till företagarna är: Hur ser Sverige ut efter corona? Vad kommer kunderna att ropa efter och vilka företag ska då leverera? En del verksamheter kommer att bli sargade men uppstå i en annan skepnad. Innovativa personer kan till exempel gå ihop och skapa nya spännande företag. Man måste fråga sig var vi finner ovansidan på problemet och hur ska den hanteras. Krisen kommer att blåsa över, säger Mats Dahlberg.

- Det positiva är att vi kanske kommer att sätta ett större värde på personliga relationer och inse hur viktigt det är med föreningar och organisationer. Vården kommer att värdesättas mer och vi får nog en bättre värld, säger Kalle Selander.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap