Läs hela remissyttrandet som pdf. 

I promemorian föreslås att det införs en skattelättnad för förmån av periodbiljett för resa med kollektivtrafik. Till den del värdet av förmånen eller ersättningen uppgår till högst 13 000 kronor per beskattningsår ska endast 50 procent av förmånsvärdet eller ersättningen tas upp till beskattning. En förutsättning för skattelättnaden är att periodbiljetten avser en tidsperiod om minst 30 dagar och att den gäller för resor inom EES. Förmånserbjudandet måste rikta sig till hela den stadigvarande personalen på arbetsplatsen. I promemorian föreslås även att det införs en motsvarande skattelättnad för förmån av resa med färdtjänst respektive ersättning för sådan resa. Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2026.

Företagarna har i sak inget att invända mot ambitionen att minska kostnaden för resor med kollektivtrafik genom skattelättnad. Vi har inte heller några invändningar mot den föreslagna beloppsgränsen eller att motsvarande skattelättnad ges till resor med färdtjänst. Däremot anser Företagarna att den samhällsekonomiska nyttan av förslaget är tveksam. Beräkningarna av hur stor andel av arbetsgivare som kommer att erbjuda sina anställda förmånen är mycket osäker. Att förmånen erbjuds som bruttolöneavdrag medför ökade administrativa kostnader för arbetsgivaren i form av hantering av avdraget. Skattelättnadens beräknade effekt i form av minskade arbetsresor med bil är högst marginell, endast 0,1 procent. Kostnaden för regional kollektivtrafik beräknas därtill öka, samtidigt som effekterna på koldioxidutsläpp är marginella. I dessa beräkningar är det också oklart om och i så fall hur tidsåtgången för olika transportalternativ har värderats.

Sammanfattningsvis anser Företagarna att förslaget bygger på antaganden och beräkningar som är högst osäkra. Givet detta och de marginella beräknade effekterna ser Företagarna inte förslaget som prioriterat att genomföra, även om vi inte motsätter oss det i sak.