Underlagets fem delstudier beskriver förutsättningarna för att realisera ett brobygge på ett hållbart sätt. Den behandlar frågor som trafikmönster, finansiering, avgifter, påverkan på naturen och samhällsekonomiska effekter. Uppdraget har utförts av WSP och finansierats av Leader Bohuskust och Gränsbygd, Lysekils Kommun och Företagarna i Lysekil.
Projektet har utgått från att det är en flytbro som ska byggas och att området som lämpar sig bäst är vid dagens färjelägen Finnsbo-Skår. Kunskap och inspiration har hämtats från stora brobyggen som gjorts i Norge, framför allt Nordhordlandsbron, och USA.
- - Studien visar att det finns höga samhällsekonomiska vinster med att bygga en bro, säger Roland Karlsson, från Företagarna i Lysekil. Staten beräknas få tillbaka mellan sex och sju kronor per satsat krona räknat på 60 års kalkylperiod. Med nuvarande beräkningar och en broavgift på 15 kr per passage skulle ett lån för att finansiera byggande samt drift- och underhåll av bron kunna vara återbetalat cirka 30 år efter att bron öppnat för trafik, beroende på trafiknivå och hur länge driftskostnader för färjetrafik kan tillgodoräknas.
Uträkningen har gjorts utifrån en etablerad modell som väger samman data som befolkning, arbetsplatser, resekostnader, avstånd och flöden. Relationen mellan nytta och kostnad ger en indikation på om satsningen är lönsam eller inte.
- - Vårt mål är att förkorta restiden till Trestadskommunerna, säger Jan-Olof Johansson, kommunstyrelsens ordförande. En bättre infrastruktur skulle förbättra möjligheterna till kompetensförsörjning, studier, näringslivsutveckling och befolkningstillväxt.
Ett så här stort infrastrukturprojekt är inte bara viktigt för Lysekils utveckling utan för hela regionens. Fyrbodals kommunalförbund ställer sig därför positiva till att Lysekils kommun fortsätter driva frågan kring en fast förbindelse under förutsättning att en ÅVS inte belastar den regionala budgeten och inte tränger undan andra prioriterade objekt.
- - Rapporten är ett bra underlag för vårt fortsatta arbete att tillsammans med Fyrbodals kommunalförbund och Västra Götalandsregionen hantera den avgörande frågan om att säkra finansieringen av en fast förbindelse, säger Jan-Olof Johansson.
Här kan du läsa Åtgärdsvalstudie (ÅVS) Gullmarsbron
Vi vill rikta ett stort tack till följande företag och föreningar. Utan deras sponsormedel hade åtgärdsvalsstudien inte kunnat genomföras
- Byggtjänst i Lysekil AB ,
- Northly AB ,
- Norra Hamnen i Lysekil AB ,
- Västtransport AB ,
- Korp & Son ,
- G. Niklassons Gummi- o Mekaniska Verkstads Aktiebolag,
- Amitus i Lysekil AB ,
- Flodins Filter AB ,
- Energihus AB ,
- Ola Nesje AB ,
- Strandflickorna AB ,
- Grand Hotel Lysekil AB ,
- Hotel Lysekil AB ,
- Granitor Electro AB ,
- Rönnings Rör AB
- Svensk Handel i Lysekil
- Näringslivscentrum
- Företagarna Lysekil
För mer information kontakta:
Jan-Olof Johansson
Kommunstyrelsens ordförande
Tel. 076 – 108 3807
Mail: jan-olof.johansson@politik.lysekil.se
Roland Karlsson
Företagarna i Lysekil
Tel. 070-508 0695
Mail: rolandkarlsson@telia.com