Celina Lorén Saffar var 22 år och nybliven mamma när hon bestämde sig för att starta Stuckies, ett företag som utvecklar och säljer strumpor för bebisar. Vid den tidpunkten hade hon både hunnit utbilda sig till fastighetsmäklare och arbeta som digital marknadskoordinator, men som föräldraledig insåg hon att entreprenörsspåret passade henne bättre.

       - Jag kände mig ganska ensam som ung mamma och behövde hålla mig stimulerad på något sätt, även om det såklart är stimulerande att ta hand om ett barn. Men så märkte jag att många mammor, inklusive jag själv, hade problem med att bebisstrumporna hela tiden gled av. Då började jag skissa på ett projekt, berättar hon.

 

Att hon kläckte en sådan affärsidé är kanske ingen slump. Celina Lorén Saffar kommer från en företagarfamilj, med en pappa och en farbror som länge har drivit butikskedjan Ur & Penn.

Inget att förlora

Steget till att starta eget kändes därför inte så läskigt för mig, samtidigt som tajmingen var rätt: jag var ung, hade inget att förlora och var inte van vid hög lön.


Efter den initiala skissen följde några månader av intensiv design- och produktutveckling. Celina Lorén Saffar reste till Turkiet för att hitta en lämplig fabrik, och sedan lanseringen av Stuckies i slutet av 2019 har strumporna tillverkats där.

 

- Jag investerade 50 000 kronor för att starta aktiebolaget och använde pengarna för att lägga min första order. Det var sparade pengar som jag hade tjänat ihop på gymnasiet genom att jobba kvällar, helger och lov medan jag bodde hemma.

Utan formel

Längs vägen har Stuckies lyckats komma in hos en rad återförsäljare, både i Sverige och internationellt. Celina Lorén Saffar betonar att det inte finns någon magisk formel för att få in en fot hos distributörer, utan det handlar om att envist göra sig sedd och hörd.

 

- Jag brukar säga att jag jagar tills jag får uppmärksamhet och möjlighet att presentera mina produkter. Det är ofta ganska svårt att få tag i inköpare och kategorichefer, så ibland måste man göra obekväma grejer – skicka många mejl och ringa otroligt många spontana samtal. Det finns ingen lättare väg, säger hon.

 

80 procent av intäkterna kommer från återförsäljare och distributörer, medan e-handeln står för resten. Och kunder i utlandet utgör en allt större del av kakan.

 

- Jag har satsat mycket på att växa i Sverige, men i dag säljer vi till hela världen, inte minst Japan och Taiwan, och där har det gått lite av sig självt.

Satsa grafiskt

Vid sidan av att ihärdigt söka upp återförsäljare, har en tilltalande grafisk profil varit A och O för att nå framgång, menar Celina Lorén Saffar. Det var genom företagets Instagramkonto som hon för första gången kom i kontakt med den japanska marknaden.

 

- Det var en japansk återförsäljare som hade sett Stuckies konto och som frågade om de fick sälja våra strumpor. Det ledde så småningom till att fler återförsäljare hörde av sig. Jag hade ingen konkret strategi för att komma in på japanska marknaden, förutom då att aldrig tacka nej till försäljning.

Fått bevisa mer

I dag har Celina Lorén Saffar hunnit fylla 29 år och är trebarnsmamma. Att hon drog i gång företaget tidigt har sannolikt medfört både för- och nackdelar, tror hon.

 

- Jag ser yngre ut än vad jag är, så min ålder har nog inneburit en viss uppförsbacke.

 

För att vissa affärer ska bli av har jag fått bevisa mer, säger hon och fortsätter:

 

- Men som ung entreprenör spelar det mindre roll om du gör ett misstag, samtidigt som du kanske också har mer ork och energi att lösa problem som uppstår.

Vill sälja

Tidigare har Stuckies haft tre heltidsanställda, men för att kunna lägga mindre fokus på administration och mer krut på att öka försäljningen har Celina Lorén Saffar i dag anlitat ett tredjepartslager som sköter distributionen till både återförsäljare och privatpersoner. Framtiden är i skrivande stund oviss, då planen är att sälja verksamheten.

 

- Jaghar nu under sex års tid byggt upp varumärkeskännedom, försäljning och fina siffror, med små medel. Det är en bra början, men min styrka ligger i att starta företag, medan andra säkert kan driva dem vidare på ett bättre sätt.

Vad tänker du göra framöver?


- Jag har nog ganska svårt att vara anställd, eftersom jag har ett kontrollbehov och gillar att både fatta och genomföra beslut. Så jag tror inte att Stuckies blir det enda bolaget som jag startar, men exakt vad jag ska göra är inte bestämt.

 

Celina tipsar: Så vässar du ditt varumärke som soloföretagare
  1. Sätt en tilltalande grafisk identitet för att bygga trovärdighet och skapa uppmärksamhet gentemot kunder och omvärlden. Att skapa en bra grafisk identitet behöver inte vara dyrt, men poängen är att den ska se påkostad ut.

  2. En bra grafisk profil och snygga konton på sociala medier betyder inte att man kan luta sig tillbaka, utan man behöver själv ha drivet att jaga och kontakta återförsäljare, kunder och andra som är relevanta för företaget.

  3. Prata med branschfolk, nätverka och våga gå utanför din komfortzon. Ställ många frågor och tänk att inga frågor är dumma frågor. Jag har själv inte pluggat på universitet och kan inte fackspråket, men jag har ändå tagit mig fram enligt devisen ”okej, det här kan jag inte just nu, men jag kan lära mig det”.

  4. Använd dina pengar på ett smart sätt – och spendera inte pengar som du inte har. Kanske behöver du inte direkt köra på en stor annonsering, utan kan i stället själv skriva ut reklamblad hemma och sprida dem på ett kreativt sätt.

Fakta om Stuckies

Grundat: 2019.
Plats: Sollentuna.
Nyckeltal 2024: Omsättning 4,3 miljoner kronor, resultat 444 000.
Affärsidé: Utveckla och sälja smarta barn- och babyprodukter.