På måndagen beslutade Länsstyrelsen i Stockholm att upphäva Stockholm kommuns beslut om lokala trafikföreskrifter om miljözon klass 3 i delar av Stockholm city.  

– Länsstyrelsens beslut bekräftar det vi har sagt hela tiden: förslaget saknade tillräcklig konsekvensanalys. Företagarnas medlemmar har pekat på de praktiska konsekvenserna av miljözon klass 3 – leveranser, kunder och transporter hade slagits ut. Länsstyrelsens beslut visar att förnuftet har segrat, säger André Nilsson, näringspolitisk expert på Företagarna. 

Stockholms stad måste backa 

Måndagens beslut är det senaste bakslaget i Stockholms stads ambition att endast tillåta fordon som drivs av el, bränsleceller och gas i ett område som avgränsas av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen.  

Många företagare som är verksamma inom området varnade i höstas för konsekvenserna av ett så långtgående förbud i trafiken, efter att Stockholms stad i oktober meddelade införandet av zonen 31 december 2024 genom lokala trafikföreskrifter. 

Efter kritik från bland andra Företagarna fattade Länsstyrelsen 28 november ett delbeslut som innebär att föreskrifterna inte gäller tills vidare, i väntan på rättslig prövning. Så kallad inhibition. Staden överklagade då Länsstyrelsens beslut till Transportstyrelsen, som avslog kommunens överklagan. 

Undermålig konsekvensanalys  

I och med Länsstyrelsens beslut på måndagen står det klart att Stockholms stad inte uppfyllt sin utredningsskyldighet. Den har inte gjort en tillräcklig konsekvensanalys för att det aktuella området är särskilt miljöpåverkat i jämförelse med närliggande områden och den har inte i tillräcklig omfattning utrett konsekvenserna för området, som fastighetsägares och verksamhetsutövares behov av transporter. 

– Nu kan många företagare andas ut. Fyra av fem småföretagare har varit negativa till miljözon 3, som skulle göra det betydligt svårare att driva verksamhet i Stockholms innerstad. Det är i småföretagen som många av lösningarna mot nettonoll tas fram och når ut, kör inte över dessa företag i kommunernas stuprör, säger André Nilsson. 

Tillbaka till ritbordet  

Länsstyrelsens beslut kan överklagas till Transportstyrelsen. Stockholms stad kan även välja att göra en ny och mer omfattande utredning för en miljözon klass 3. 

– Länsstyrelsen har i detta ärende endast bedömt Stockholms stads utredning inför införandet av miljözon klass 3. Vi anser att utredningen brister, varför beslutet behöver upphävas. Upphävandet av stadens beslut säger inget om huruvida det är möjligt att införa miljözon klass 3 i området eller inte, säger Shiva Norvad, tf chefsjurist på Länsstyrelsen Stockholm.