Den svenska modellen där arbetsgivarorganisationer och fackförbund förhandlar fram kollektivavtal är i otakt med verkligheten på arbetsmarknaden. Om den ska överleva behöver den enligt Företagarna utvecklas så att den erbjuder lösningar i stället för att skapa låsningar för många välfungerande företag, stora som små, inhemska som internationella.
I en debattartikel i Dagens Industri skriver Företagarnas arbetsrättsexpert Lise-Lotte Argulander att det finns ett behov av ett ”kollektivavtal light”: ett förenklat, transparent avtal som kan erbjuda grundläggande trygghet, löner och försäkringar – men som inte kräver att företaget blir medlem i en arbetsgivarorganisation och måste ansluta sig till en hel avtalsstruktur.
– Det finns ett behov av ett helt vanligt anställningskontrakt som kännetecknas av att gå i linje med rådande kollektivavtal, säger hon.
Problemet med kollektivavtalen
Både stora multinationella företag som Tesla och många svenska småföretag pekar på problemen som det innebär att hantera den unikt svenska byråkratin som kommer på köpet vid anslutning till ett kollektivavtal och medlemskap i en arbetsgivarorganisation.
– Dagens kollektivavtal är omfattande, svårtolkade och kräver inte bara administration utan också förhandlingar. Många mindre arbetsgivare har inte kapacitet att hantera det. Det är inte villkoren i sig som är problemet, utan komplexiteten kring hur de ska tillämpas i praktiken, säger Lise-Lotte Argulander.
Inkluderande och flexibelt
Så hur kan en ny lösning se ut? Företagarna ser ett ”kollektivavtal light” som ett första steg in i den svenska modellen för företag som i dag helt saknar avtal. Det kan stärka villkoren för anställda och samtidigt göra arbetsmarknaden mer inkluderande. Ett sådant modernare, mer flexibelt alternativ skulle kunna skapa bättre träffsäkerhet – utan att hota kärnan i den svenska modellen.
– Ett kollektivavtal light kan bidra till att skapa likvärdiga spelregler för internationella företag som verkar i Sverige – särskilt om alternativet är att de helt står utanför alla avtalslösningar, säger Lise-Lotte Argulander.
Att IF Metalls ordförande Marie Nilsson den 27 juni öppnade upp för nya vägar för att lösa ut segdragna Tesla-konflikten är tecken på en medvetenhet om att den svenska modellen behöver moderniseras.