Det är inte alla som kan sätta Sverige, och än mindre en liten kommun i Skåne på världskartan. Men en del lyckas. Alla vet vem Zlatan är och var han kommer ifrån, snart vet kanske alla även vem Christian von Koenigsegg är.
När jag var i Turkiet förra sommaren träffade jag för första gången en avlägsen släkting, han var 18 år gammal och har ett brinnande bilintresse. Vi satt i en restaurang när tre av oss berättade att vi är från Sverige. ”Jag vill flytta till Ängelholm” säger vår turkiska släkting till allas stora förvåning. Den danska personen vid bordet visste inte vad Ängelholm var. Vi svenskar förstod ingenting, varför just Ängelholm och hur vet han ens att det existerar? Han berättade entusiastiskt om Koenigsegg och om hur det är hans största dröm att få vara en del av det. Jag berättade att Halldora von Koenigsegg är ordförande i Företagarna och med det blev jag hans idol.
– Det är roligt att vi har förmånen att ha kunder från hela världen säger Halldora von Koenigsegg.
När jag knappt ett år senare träffade samma släkting igen visade jag bilder från mitt besök hos Koenigsegg till en närmst euforisk 19 åring som nu har ett år kvar på sina universitetsstudier om just bilar. Hans ögon lös upp och han upprepade ”dit ska jag en dag”. Senare samma kväll fick jag ett sms med en försiktig fråga om jag kunde skicka över mina bilder. Nu, några månader senare, meddelar han att han har hunnit studera varenda centimeter av alla bilder och filmer noggrant. Det är nästan så att jag vill skriva den här artikeln på engelska bara för min släktings skull.
Växer i raketfart – eller i Koenigsegg fart
Christian von Koenigsegg var 22 år gammal när har för 31 år sedan startade vad som skulle komma att bli ett av världens mest prestigefyllda bilföretag. Det började som ett barndomsintresse och blev med tiden ett framgångsrikt företagande. Han lyckades helt utan ingenjörsutbildning, eller annan relevant utbildning. Som ung hade Christian meckat med fordon hemma och byggt upp en grund att stå på.
2003 flyttade verksamheten till Valhall park i Ängelholm, dit Företagarna Region Syd bjöds in på en visning av Halldora von Koenigsegg. Alla bilar som är byggda på den gamla flygbasen har det ikoniska spöket som logga baktill. Spöket är en kvarleva från tiden då flygflottiljen F10 höll till på Valhall park, de hade loggan på sina uniformer. Christian ”fick” spökloggan när flygflottiljen lades ned och Koenigsegg flyttade in på flygbasen.
I dag har man 25 bilar i produktion åt gången. Det är ett rejält kliv från den första tiden i bolaget då de enbart producerade en bil åt gången. Kapaciteten och efterfrågan stiger. De är nu 750 anställda från 50 olika länder som är fördelade över två arbetsplatser i Ängelholm.
– Vi har en fantastisk sammanhållning i teamet, säger Halldora von Koenigsegg.
Enastående bilar
Alla bilarna är lagliga att köras på vanliga bilvägar. Men det är inga vanliga stadsbilar med 200 hästkrafter. I lobbyn står en vit Jesko med 1 600 hästkrafter och en grå Gemera (namnet är en sammansättning av två ord; ge och mera) med hela 2300 hästkrafter. Båda modellerna är utrustade med en nioväxlad växellåda.
– Vi har en väldigt unik produkt. Vi uppfyller drömmar varje dag, säger Halldora von Koenigsegg.
Produktionstiden ligger på runt fyra månader och prislappen på en Jesko startar på 30 miljoner kronor. Bilarna är en unik kombination av teknologi och hantverk. De tillverkas i två- och fyrsitsiga modeller. Numera finns det även hybridbilar i sortimentet.