headphones newspaper video-player
Kristina Ström Olsson, Hälsostrateg Länsförsäkringar

Så blir du en hållbar företagare - Länsförsäkringars hälsostrateg tipsar

17 apr 2019
När vi talar om sjukskrivningar, arbetsmiljö och hälsa på arbetsplatsen så handlar det i regel ofta om hur de anställda mår och vilket ansvar arbetsgivaren har. Men hur står det egentligen till med företagaren eller arbetsgivaren själv? Vad ska (egen)företagaren tänka på för att själv undvika att hamna i ohälsosam stress, utbrändhet och psykisk ohälsa?

Vi har pratat med Länsförsäkringars hälsostrateg Kristina Ström Olsson om vad man som företagare kan tänka på för att förebygga risken att bli sjuk, vilka varningssignaler man bör vara uppmärksam på och vad det finns för stöd att få. Här ger hon sina bästa tips på hur man hittar balans i företagarlivet och blir en mer hållbar företagare.

Idag är det möjligt att jobba gränslöst utan naturliga avbrott under dygnet och ansvaret läggs på oss själva att prioritera och skapa de avbrott man behöver.

Ökad psykisk ohälsa


Den senaste 10-årsperioden har den psykiska ohälsan i Sverige ökat markant. Vad tror du är anledningen till det?

- Det är mycket som väger in och det finns inte enbart en förklaring. Men något som är specifikt för det här årtiondet är det ökade informationsflödet i vårt samhälle. Många människor är ständigt nåbara och vi har tillgång till en mängd informationskanaler tack vare digitalisering och sociala medier. Idag är det möjligt att jobba gränslöst utan naturliga avbrott under dygnet och ansvaret läggs på oss själva att prioritera och skapa de avbrott man behöver.

- Våra krav och förväntningar på oss själva ökar dessutom. Om vi jämför oss internationellt, så är Sverige det mest individualistiska landet i världen, med litet utav en outtalad inställning att ensam är stark, vilket också kan skapa en onödig stress.

- Arbetsmarknaden har också förändrats under den här perioden, med fler tillfälliga anställningar, utan tydliga strukturer. Allt det här ställer krav på oss själva och utmanar våra hjärnor som inte är skapta för den här mängden av information och intryck. Vi behöver planera in tid för mental återhämtning och ställa oss frågan vad som egentligen är viktigt – både i vår yrkesroll och som människa.

- En positiv utveckling är dock att vi idag pratar mer om hur vi mår och hälsan står högre upp på agendan. Det är inte lika mycket stigma som det var för 10 år sedan kring psykisk ohälsa. Det gäller bara att se till att ha någon att prata med som man känner förtroende för.

Företagares arbetsmiljö


Hur ska man förhålla sig till det här som egenföretagare? Vad kan man göra för att ta vara på drivkraften man har och undvika att hamna i långvarig stress och psykisk ohälsa?

- Som företagare gäller det att vara uppmärksam på hur kropp och själ reagerar så att man inte hamnar i en långvarig stress. Det är viktigt att inte köra på för länge utan att avsätta tid för återhämtning.

Sätt en struktur för när din arbetsdag börjar och slutar. Det är lätt att hamna i att jobba all vaken tid. Bestäm i förväg vilka tider du ska arbeta

Fem konkreta tips:

  • Sätt en struktur för när din arbetsdag börjar och slutar. Det är lätt att hamna i att jobba all vaken tid. Bestäm i förväg vilka tider du ska arbeta.
  • Utöver jobb och familj, behöver du se till att skapa utrymme för träning, vänner, föreningsaktivitet eller något annat du tycker är roligt.
  • Ha en systematisk plan för hur du vill bedriva din verksamhet. Gör den tydlig för dina eventuella medarbetare.
  • Se över dina mobilvanor och låt inte din telefon styra över din tid.
  • Se till att du äter bra, sover tillräckligt och att du får till vardagsmotionen.

Vilka varningssignaler bör man vara uppmärksam på?

- Det finns flera både kognitiva, känslomässiga och fysiska signaler man bör vara uppmärksam på. Det kan vara att man får svårt att koncentrera sig, sover dåligt under en längre period, man blir lättirriterad, får låg energinivå, tappar lusten och får ont i huvudet eller andra delar av kroppen. Upplever man något av det, då är det dags att ta tag i problemet.

Om man känner igen sig i någon eller några av dessa varningssignaler, hur ska man göra för att ta tag i problemet?

- Jag rekommenderar att göra en plan och struktur för sitt liv och hålla sig till det. Att ruta in sig i ett 8-8-8-dygn där arbete, sömn och fritid får lika stora delar över dygnet. Prioritera det viktigaste och skriv ner det. På så sätt kan du alltid gå tillbaka till det du har planerat och vad som är bäst för dig. Det kan också vara läge att medvetet prioritera bort privata åtaganden för att skapa mer utrymme för egen återhämtning. Privata engagemang kan vara oerhört stimulerande och ge gemenskap vilket är en friskfaktor men låt inte detta bli alltför schemalagt för då kan även det bli ett stressmoment.

Sätt hälsa och välbefinnande överst på listan – lönsamheten följer med.

Sammanfattningsvis, dina bästa tips för att bli en ”hållbar företagare”?

  • Sätt hälsa och välbefinnande överst på listan – lönsamheten följer med.
  • Kartlägg behoven för verksamheten och planera och prioritera därefter.
  • Tänk på att mål kan ändras – utgå alltid från här och nu, men var beredd att prioritera om, om förutsättningarna förändras.
  • Prioritera inte ner sömn, kost, vardagsmotion och regelbunden återhämtning.
  • Se till att du har ett utrymme utöver jobb och familj som ger dig positiv energi.
  • Försök att ha tillgång till en oberoende samtalsresurs. Det är är guld värt.
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap