För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Affärsidéer till jul

Ett annorlunda julbord, en bryggeris resa från julmust till tonic och nytt tänkande kring sill. Mycket av det som traditionellt är förknippat med jul utvecklar Sveriges företagare till innovativa produkter och nytänkande bolag.
Foto: Fabian Björnstjerna. Matstylist: Linda Berlin.

Framtidens mat – här är ditt nya julbord!

Ett omtalat och prisbelönt exempel  på hållbar matinnovation som redan nått butikshyllor är proteinet promyc från Göteborgsföretaget Mycorena, med vd och grundare Ram Nair. Via en innovativ fermenteringsprocess tillverkar de ett veganskt protein som kan används som substitut till kött. Företagets unika svampart växer i slutna tankar där den producerar en protein- och fibrerrik massa som har en neutral doft och smak och blir till bas för veganska varianter av kyckling, köttbullar, tonfisk med mera. 

Läs mer om framtida julbordet

Ram Nair, VD och grundare av Mycorena
Ram Nair, vd för Mycorena, är en del av nya svenska matundret. Foto: Fabian Björnstjerna.

Rejäl uppgradering av 100-åriga bryggeriet

Från klassisk svensk Julmust till Tonics. Så ser det ut i sortimentet när företagaren Robert Henrysson kliver in i det 100-åriga hantverksbryggeriet i lilla Hammar som han tog över 2016. Hammars bryggeri, som kanske är mest känt för sina populära succédrycker Julmust och Krusbär, brygger i dag olika läskedrycker, bland annat en serie av tonics som lanserades i 2021 och fått ett flertalet priser. 

Läs om bryggeriets succéresa 

Henrysson2Webb.jpg

Omvandla sillen till vardagsmat

Klädesholmen Seafood producerar sill, kaviar och olika sorters fiskpastejer. Bästsäljaren är den klassiska matjessillburken.

– Jag tycker att fler borde äta sill till vardags och inte bara vid jul, påsk och midsommar. Det är hälsosam och bra snabbmat, säger Annika Fogelström Helmer,  vd på Klädesholmen Seafood AB.

Den kunskap och tradition som finns i bolaget,m enligt Annika, är svårtslagen då  ny teknik blandas med genuint hantverk. 

Läs mer om Klädesholmen Seafoods affärsidé

Foto: Joachim Bråse
Foto: Joachim Bråse

Svårfångad business i nordliga vatten

Om du har tur kommer några av julbordets höjdpunkter från BD Fisk i Luleå. I sortimentet ingår vildfångad lax från Bottenviken, odlad lax från utvalda producenter i Norge och framför allt – Kalix Löjrom. Den exklusiva produkten med ett kilopris på runt 2 000 kronor är Sveriges första ursprungsmärkta livsmedel, precis som italienarna har parmesan och fransmännen champagne.

I intervjun berättar Veronica Apelqvist, VD på BD Fisk om utmaningar att driva en fiskfabrik, deras framgångsrecept och  företagsutveckling. 

Läs hela intervjun med Veronica Apelqvist

lax.jpeg

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.