Läs hela remissyttrandet som pdf.
Promemorian "Stöd till laddnings- och tankningsinfrastruktur för tunga transporter" (KN2025/01701) föreslår betydande ändringar i förordningen (2022:107) med syfte att påskynda elektrifieringen av transportsektorn. De centrala förslagen innebär en breddning av stödet, från regionala elektrifieringspiloter för tunga godstransporter på väg, till att även omfatta infrastruktur för bussar och fartyg i hamnar, samt icke-publik laddnings- och tankningsinfrastruktur. Det ska skapa ett mer ändamålsenligt regelverk som bättre möter marknadens förändrade behov och den snabba utvecklingen inom elektrifiering. Förslagen är utformade för att anpassa regelverket till EU-rättsliga ramar som AFIR och gruppundantagsförordningen, samt att förtydliga krav på kontroll och uppföljning av utbetalade stöd.
Företagarna välkomnar grundintentionen i promemorian att förenkla och bredda stödet för ladd- och tankinfrastruktur för tunga transporter. Att minska den administrativa bördan och skapa mer ändamålsenliga regler bidrar till att små och medelstora företag ska kunna vara en drivande del av klimatomställningen.
Vi tillstyrker förslaget att inkludera icke-publik laddinfrastruktur och att bredda stödet till fler fordonsslag. För att förslagen ska få full effekt anser vi dock att regeringen måste vidta ytterligare åtgärder för att adressera de helhetsproblem som företagen möter. Detta innefattar en samordning av stöd hos en enda myndighet ("en väg in"), garantier för korta handläggningstider, en rättvis fördelning av kostnader för elnätsanslutning samt ett tydligare småföretagarperspektiv i den praktiska utformningen av stöden.