Läs hela remissyttrandet som pdf.

Utredningen föreslår stärkt fokus på grundläggande kunskaper i läroplanerna och att lärarrollen ska förtydligas och stärkas. Syftet med undervisningen ska tydligare handla om att förmedla och förankra kunskaper och värden. Kursplanerna ska få en ny struktur och progressionen anpassas till barns kognitiva utveckling. Undervisning ska prioriteras framför bedömning. Läroplanens texter ska kortas och göras mer konkreta. Utredningen föreslår även en översyn och samordning av det stödjande materialet för att säkerställa kvalitet, vetenskaplig förankring och tillgänglighet för lärare.

Företagarna anser att fokus på att stärka grundläggande kunskaper i de obligatoriska skolformerna är välkommet. Likaså är det gynnsamt att lärarrollen föreslås både förtydligas och förstärkas genom ett tydligare ansvar för undervisningen tillsammans med en mer renodlad och konkretiserad läroplan. Företagarna ställer sig emellertid kritiska till att formuleringen om ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap helt ska strykas ur läroplanen.

Att utelämna begreppet entreprenörskap i läroplanen riskerar en försvagning av den språkliga och innehållsliga kopplingen till företagande och entreprenöriella kompetenser i sin helhet.

Att utredningen betonar kunskap är positivt, men det är i kombinationen av faktakunskaper och företagsamhet som svenskt välstånd kan fortsätta byggas. Därför bör entreprenörskap fortsatt ges explicit utrymme i läroplanen för att främja långsiktig samhällsutveckling.