Läs hela remissyttrandet som pdf.

I promemorian föreslås att den tillfälligt utökade nedsättningen av koldioxid- och energiskatt på diesel som används i arbetsmaskiner, skepp och vissa båtar förlängs till att omfatta förbrukning som sker under 2026. Det föreslås vidare att beloppsgränsen om 500 kronor per år för återbetalning av skatt på förbrukad jordbruksdiesel ändras till att rätt till återbetalning av skatt ska föreligga när ersättningen för kvartalet uppgår till minst 400 kronor. Lagen om lagerskatt på flygbensin föreslås också upphävas.

Huvudförslaget i promemorian är att förlänga den tillfälligt utökade nedsättningen av koldioxid- och energiskatt på diesel under 2026. Företagarna har förståelse för behovet av att hålla ned kostnadstrycket för svenskt jordbruk av konkurrenskraftsskäl, men ställer oss tveksamma till att främja detta genom tillfälliga skattenedsättningar som förlängs upprepat. Drivmedelsbeskattningen bör utformas mer långsiktigt och tillfälliga undantag undvikas i möjligaste mån.

Företagarna har inga invändningar mot förslaget att upphäva lagen om lagerskatt på flygbensin. Vad avser förslaget om ändrad beloppsgräns för kvartalsvis återbetalning av skatt, tycks det enligt konsekvensanalysen leda till att färre användare kommer att kunna ansöka om återbetalning. Det går att ifrågasätta vilken funktion beloppsgränsen fyller i praktiken. I promemorian anges som ett syfte med gränsen att ansökningar om återbetalning för förbrukning som skett privat undviks, men det är oklart hur stort problem detta är. Förenklingsskäl kan tala för att ta bort beloppsgränsen. Företagarna tillstyrker att den s.k. begränsningsregeln tas bort.