Läs hela remissyttrandet som pdf.

I betänkandet läggs förslag fram på ett flertal områden. Utredningen föreslår ett nytt system för att säkra tillgången på kritiska varor och tjänster. Ett nytt system med så kallade Försörjningsberedskapsavtal (F-avtal) föreslås. Dessa avtal ska kunna tecknas utanför den ordinarie upphandlingslagstiftningen för att säkerställa leveransförmåga från näringslivet under kris och krig. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) föreslås få i uppdrag att upprätta ett register över ingångna F-avtal, ta fram en allmän prioriteringsordning för resurser vid försörjningsstörningar och bistå med stöd vid prioriteringar. För att snabbt kunna reparera och återställa samhällsviktig infrastruktur föreslås en ny organisation för byggnads- och reparationsberedskap (BRB). Boverket, Tillväxtverket och Sveriges geologiska undersökning (SGU) föreslås få ett sektors- och geografiskt övergripande ansvar för att skapa förutsättningar för en fungerande BRB. Boverket föreslås få i uppdrag att utreda behovet av ytterligare personalförstärkning, inklusive förutsättningarna för civilplikt inom byggsektorn. Utredningen föreslår också att regeringen skyndsamt tillsätter en ny utredning för att ta fram en samlad "försörjningsberedskapslag", som bland annat ska ge offentliga aktörer möjlighet att ålägga företag skyldigheter att vidta beredskapsåtgärder. Research Institutes of Sweden AB (RISE) föreslås få ett utökat samhällsuppdrag att upprätthålla sin verksamhet inom industriforskning, provning och certifiering även under kris och krig. Utredningen föreslår att förbudet mot utvinning avskaffas för att ge regeringen handlingsfrihet om det skulle anses önskvärt.

Företagarna avstyrker att det genom tvingande lagstiftning generellt ska föreskrivas skyldighet för företag inom ramen för totalförsvarsplikt. Företagarna ser positivt på utredningens modell för F-avtal som ett sätt att stärka beredskapen. Vi vill understryka att sådana avtal måste bygga på frivillighet, tydliga incitament och affärsmässiga grunder. För att små och medelstora företag ska kunna delta är det avgörande att ersättningsmodeller är förutsägbara och täcker både direkta kostnader och indirekta kostnader, såsom förlorade affärsmöjligheter. Det är oklart i betänkandet hur situationer ska hanteras legalt när företag med F-avtal hamnar i ett läge där leverans till en annan kommersiell står i motsättning till leverans enligt ett F-avtal.

Företagarna avstyrker förslaget om att skynda fram en ny utredning om tvingande försörjningsberedskap, och ställer oss tveksamma till att införa ett generellt register över arbetsmaskiner, men ser att detta kan vara en del av ett bredare system för beredskap, och vill därför se att frågan utreds vidare, med tydligare beaktande av äganderätts- och näringsfrihetsprinciper.

Företagarna lämnar övriga förslag utan kommentar men ser fram emot fortsatt dialog om hur samverkan mellan företag och offentlig sektor kan utvecklas, så att både småföretagarnas intressen och samhällets behov av beredskap kan tillgodoses på ett balanserat sätt.