Remissyttrande - Vissa ändringar i regleringen om tillstånd att ta emot offentlig finansiering

Företagarna anser att regeringens förslag till ändring av lagförslaget om vinsttak för företag i välfärdssektorn inte förändrar läget.

Att tillåta ett överskott om ett prisbasbelopp (45 500 kronor år 2018) kommer att få ytterst begränsade effekter och möjliggör ingen stabil grund att stå på för berörda företag. Förslaget bygger därtill på något som är i grunden feltänkt. De allvarliga konsekvenserna av vinsttaksförslaget kommer att kvarstå. Företagarna anser vidare att föreslagna särregler för idéburen verksamhet närmare behöver analyseras.

Läs hela remissyttrandet över Vissa ändringar i regleringen om tillstånd att ta emot offentlig finansiering här.