För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Årets Företagare i Falköping vill erbjuda "bonnalyx" på sin fina gård

Publicerad 31 jan 2022
Årets Företagare i Falköping är Henrik Alexandersson, som driver sin ekologiska gård och turistmålet Wrågården. De som besöker gården kan vänta sig en upplevelse utöver det vanliga. Eller vad sägs om att bo i en älg − mitt bland djuren?
Marie och Henrik Alexandersson

 Stort grattis till utmärkelsen Henrik! Berätta, vad är Wrågården?

− Wrågården är min familjegård och jag är femte generationen på gården. För 22 år sedan började vi förändra gården från en traditionell gård till en gård i besöksnäringen. Jag driver gården ekologisk och vi erbjuder restaurang, gårdsbutik, café, konferens, boende och aktiviteter, som fotbollsgolf, femkamp, olika vin-/choklad och dryckesprovningar, safari samt padel. På våra marker betar bisonoxar, dovhjortar, nötkreatur och älgar. Vi har en egen odling som förser restaurangen med grönsaker och vi strävar efter att ge våra gäster lite ”bonnalyx”. De ska få en upplevelse på gården med god kvalitet samt ett gott värdskap med en familjär och personlig känsla.

Vad tror du är den främsta anledningen till att företaget blivit så framgångsrikt?  

− Jag tror att det är för att vi har utvecklat en verksamhet som känns genuin och äkta. Människor som kommer till oss känner sig trygga och de får en bra upplevelse. De får uppleva Wrågårdsliv. Företaget har en stor bredd i verksamheten som gör att vi har många ben att stå på.

Älghotellet

På Wrågården kan man bo i en älg!

 

På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i er verksamhet? 

− Vi strävar efter att jobba med hållbarhet i alla våra delar av verksamheten. Wrågården drivs ekologiskt. Vi odlar våra egna grönsaker som vi förser våra olika kök med och vi odlar vårt eget foder till djuren för vintern. Våra produkter såsom kött och förädlade produkter finns att köpa i lokala butiker. Vi är även medlemmar i Lokalproducerat i Väst. På gården har vi också en biodling för att främja vårt odlande.Vi sorterar miljöavfall, glas, plast, papper, matlagningssopor, kartong, aluminium, batterier och glödlampor.

I restaurangen arbetar vi gärna med vårt eget kött och våra egna grönsaker. När vi köper in kött, kyckling eller mejeriprodukter så använder vi enbart svenska produkter. Vi arbetar mycket med matsvinn i våra olika kök. Vi samkör våra leveranser med vår cateringverksamhet så vi bl.a kommer upp i den volym att vi kan handla från vårt lokala mejeri. Vegetariska och veganska rätter erbjuds och vi uppmuntrar gästerna vid julbord och bufféer att gå flera gånger och ta mindre portioner. Vi väljer gärna miljövänligt engångsmaterial. ”Lokal Meny” är ett treårigt projekt vi deltar i,  med målsättningen att öka andelen lokal mat på menyn.

Vår gårdsbutik och café är byggd på mestadels återvunnet material förutom skruv/spik och framsida till bardisken. I gårdsbutiken säljer vi det kött och grönsaker vi inte använder i restaurangen.Vi bakar gärna på gårdens produkter i caféet. I caféet uppmanar vi våra gäster om att vi sorterar och har en egen sortering.

Vilken är din största styrka som företagare och ledare? 

−Jag har ett stort mod, jag är kreativ och har en stor känsla för detaljer.  Jag vill lämna efter mig en verksamhet som kan följa tiden. Mina barn ska kunna ta över något bättre än när jag tog över. Det gör att jag blir driven att vilja utveckla verksamheten framåt. Det går ju alltid att förbättra! Jag har också stor nytta av mina tidigare erfarenheter att vara utbildad snickare och bonnpojk.

Hur skulle dina medarbetare beskriva dig som ledare/företagare?   

− Jag tror mina medarbetare ser mig som en kreativ och inspirerande ledare. Att jag är otroligt engagerad i min verksamhet och min personal. Jag är på gården först och lämnar sist. Jag ger trygghet och ställer upp för dem både privat och i arbetsmiljön. Jag främjar gärna idéer och utveckling för dem samt tar gärna emot deras kunskap och åsikter.

 Vad ser du för utvecklingsmöjligheter med företaget?

− Jag ser stora utvecklingsmöjligheter med företaget. Jag vill ha en verksamhet man kan växa i och av. Jag vill ha en gård i tiden och då måste man hela utveckla det man har. Jag känner mig nöjd och stolt över mitt företag och jag hoppas gården ska få fortsätta att vara en naturlig plats för människor och djur. En gård där man kan leva ett gårdsliv tillsammans i många generationer.

Juryns motivering:

Ett vänligt handslag, lyhördhet, högsta kvalitet och utvecklingsiver kännetecknar Årets Företagare 2021. Genom att kombinera lokal produktion med modern besöksnäring och genom ett modigt, målmedvetet och ansvarsfullt entreprenörskap bygger man outtröttligt vidare på ett ständigt växande landmärke och ett flitigt besökt etablissemang. Årets företagare utstrålar mod, inspirerar till kreativitet och stärker med sitt engagemang både den egna verksamheten och Falbygden. Årets Företagare är Henrik Alexandersson, Wrågården.

 

 

 

Fler nyheter från Företagarna