De skapade, inspirerade av en idé från en annan kommun, den så kallade Kristinehamns-valutan, presentkort där två kronor blev tre. Den 12 juni var det försäljningsstart på presentkort med värde 300 kr till en kostnad av 200 kr och succén var ett faktum.
Det har blivit ett lyckat initiativ minst sagt. Vi har upplevt en ökad handel i centrum och ser att Kristinehamnsborna har valt att köpa en cykel eller ny telefon i centrum istället för att beställa den på nätet. Prisskillnaden finns där men med valutan där två kronor blir tre blir det en god affär, för handlare och kund., säger Patrik Ekman, styrelseordförande Företagarna Kristinehamn och VD Ekman Invest
Det lokala företagarklimatet på uppgång
Kristinehamn har enligt Sveriges Näringslivs ranking som släpptes förra veckan klättrat hela 29 platser och ligger nu på plats 181 av Sveriges 290 kommuner. Hur ser företagsklimatet ut i Kristinehamn egentligen?
- Det lokala företagarklimatet är definitivt på uppgång. Man har förstått i kommunhuset att företagare faktiskt är kunder, och hjälper dem aktivt att hitta rätt, ungefär som du får hjälp i en butik att hitta rätt vara. Det har skett många positiva åtgärder och det reflekteras också i Sveriges Näringslivs attitydundersökning, säger Patrik Ekman.
- Corona-krisen var paralyserande i mars-april för företagare runt om i Sverige och sedan har det sett olika ut beroende på bransch och var man befinner sig i Sverige. Min bransch, hotell och event har varit hårt drabbad men idag ser jag att det finns en ljusning. Det är inte bra, men okej. Vi vänjer oss sakta vid det nya normala. I Kristinehamn har vi inte haft en enda butikskonkurs vilket är fantastisk.
Och framtiden för Kristinehamnsvalutan?
- Vi vill gärna köra detta igen, det är självklart en kostnad kopplat till detta och vi söker efter samarbetspartner. Vi uppmanar även andra styrelser att titta på möjligheten att göra detta lokalt, det har definitivt hjälpt våra lokala handlare under den här utmanande tiden, avslutar Patrik Ekman.