För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Läsklansering försenades 18 månader – av utdragen myndighetshandläggning

Publicerad 21 mar 2024
När Train Station Brewery i Knivsta registrerade ett nytt varumärke 2022 räknade de med att snabbt få besked om ifall de fick använda det. Efter en invändning från en av världens största dryckestillverkare tog det dock 18 månader för PRV att handlägga ärendet.

Väntsalen i Knivstas gamla stationshus fick för drygt ett decennium sedan nytt och lite oväntat liv. Ur den tomma väntsalen och Knivstaentreprenörerna Simon Vikströms och Colin Nordstroms förbittring över dålig folköl föddes då mikrobryggeriet Train Station Brewery. Hösten 2012 lanserade de världens första India Pale Folk Ale.

Folkölet togs väl emot av konsumenterna och har sedan dess fått sällskap av bland annat starköl, glögg och hantverksläsk i bryggeriets produktsortiment. Sommaren 2022 ville entreprenörerna addera en ekfatslagrad, eller ”ekad”, cola till sortimentet. De registrerade därför varumärkena Oaka Cola och Oaka Cola Zero hos Patent- och Registreringsverket (PRV). Planerna stötte emellertid på patrull när The Coca-Cola Company invände mot varumärkesregistreringen, vilket UNT var först med att berätta om.

Frustrerande väntan på besked

- Först blev vi nästan lite smickrade över att ett av världens största företag hade koll på oss och brydde sig om vad ett litet bryggeri i Knivsta gör, berättar Simon Vikström.

Han säger att de till en början trodde att saken skulle vara snabbt utagerad att PRV snart skulle ge ett besked om huruvida de fick använda varumärket eller ej. Där misstog de sig emellertid – månaderna gick utan att myndigheten meddelade något beslut. Först i början på mars, mer än 18 månader efter varumärkesregistreringen, meddelade PRV att de inte får använda varumärket för att de anser att det fonetiskt är för likt Coca-Cola.

Simon Vikström förklarar att deras varumärke inte var tänkt att föra tankarna till något annat varumärke utan var en anspelning på att deras cola är ekfatslagrad, men att de godtar PRV:s beslut och kommer lansera colan under ett annat namn till sommaren. Han är dock kritisk till att det tagit så lång tid att få ett besked.

- Det är bra att det finns en process för att klaga och vi har förståelse för beslutet, men det borde inte behöva ta mer än ett och ett halvt år från en varumärkesregistrering att få besked om ifall man får använda det. Att det här dragit ut på tiden har satt hela vår produktlansering på paus och bromsat vår utveckling, säger han.

"Ett gissel för många företagare"

Markus Dahlberg arbetar som designhandläggare på PRV och uttrycker förståelse för Vikströms kritik. Han berättar att PRV införde ett nytt ärendehanteringssystem i januari 2023, alltså mitt under den tid som Train Station Brewerys ärende handlades, och att detta under en period medförde förlängda handläggningstider.

- Planen är att det nya systemet ska korta handläggningstiderna, men i övergångsfasen innebar det längre handläggningstider. Samtidigt så är det processer där både den sökande och den klagande ska få inkomma med synpunkter i flera omgångar, så man får räkna med att en sådan här process kan ta runt 10 månader, säger han.

Företagarnas expert på regelförenkling Erik Östman känner igen Train Station Brewerys belägenhet från många andra företagares berättelser. Han berättar att långa handläggningstider är ett vanligt problem.

- Långa handläggningstider är ett gissel för många företagare och är tyvärr ett vanligt förekommande fenomen. Det behövs en större förståelse bland myndigheter för att konsekvenserna för enskilda företag kan bli stora om besked inte ges inom rimlig tid. Krångliga och långa tillståndsprocesser blir ett tillväxthinder när företagen inte kan omsätta sina idéer på grund av myndigheters hantering, säger han.

Fler nyheter från Företagarna