Kommunerna köper varje år varor, tjänster och byggentreprenader för mer än 450 miljarder kronor. Trots det är det endast en tredjedel av inköpen som går till småföretag – och endast en tiondel till småföretag inom den egna kommunen. Det framgår av Företagarnas nya rapport Stängda dörrar – En analys av kommunala inköp. 

– Trots politiska ambitioner och en ökande medvetenhet om vikten av småföretagens deltagande i den offentliga affären, står utvecklingen i princip still. Det tyder på att strukturella hinder begränsar småföretagens möjligheter att delta och konkurrera, säger Magnus Johansson, Företagarnas expert på offentlig upphandling och konkurrens.  

En detaljerad bild  

I rapporten analyseras kommunernas faktiska betalningar till företag, hämtade ur respektive kommuns leverantörsreskontra. Till skillnad från enkäter eller uppskattningar grundas materialet alltså på verkliga transaktioner; varje betalning som gjorts till ett företag har registrerats och analyserats. Det ger en konkret och detaljerad bild av hur kommunernas köpkraft används och i vilken utsträckning små och lokala företag får del av de offentliga affärerna. Datainsamlingen har genomförts av företaget Tendium och omfattar huvudsakligen året 2024. 

– Trots att inköpsuppgifterna i kommunerna till stor del finns tillgängliga finns i dagsläget ingen samlad bild över vilka kommunerna faktiskt ingår avtal med, därav är rapporten unik i sitt slag, säger Magnus Johansson. 

Stora skillnader mellan kommuner 

Rapporten visar stora skillnader mellan kommuner. Piteå, Stockholm och Östersund köper lokalt i hög utsträckning, medan kommuner som Vimmerby, Åtvidaberg och Hörby placerar sig i botten. 

– De kommuner som delar upp upphandlingar, för dialog med leverantörer och ställer proportionerliga krav lyckas bättre. Det går alltså att förändra. Makten ligger i upphandlarnas händer att vara en del av förändringen, säger Magnus Johansson. 

På nationell nivå anser Företagarna att regeringen och myndigheter som Upphandlingsmyndigheten och Konkurrensverket bör stödja utvecklingen genom tydliga riktlinjer, uppföljningssystem och kompetenshöjande insatser. Ett nationellt mål för småföretagsandel i offentlig upphandling – liknande det som finns i flera andra länder – skulle tydliggöra ambitionen och skapa incitament att agera mer lokalt.