Det väckte stor uppmärksamhet när Johan Wiklund, säljare på Fritid & Vildmark i Piteå, berättade att Klarna sagt upp avtalet med dem och hänvisat till att de bedriver försäljning som strider mot Klarnas etiska riktlinjer. Inte bara Företagarna utan även flera jaktorganisationer undrade om Klarna anser jakt vara oetiskt.

”Det är en laglig verksamhet att jaga. Hur kan det vara skäl att stänga oss ute från en jättebra betallösning?” undrade Johan Wiklund, säljare på Fritid & Vildmark.

Svaret kom snabbt. Klarna ansåg att deras beslut lett till olyckliga missförstånd och att det är fel att tala om att det handlar om Klarnas etiska riktlinjer. Betalningsföretaget har inte något principiellt emot försäljning av jaktvapen, men underleverantörs policy hindrar dem från att erbjuda vissa betalningslösningar till vapenförsäljare.

Andra betalningsföretag ser affärsmöjligheter

Uppståndelsen kring Fritid & Vildmark och Klarna har inte gått obemärkt förbi.

– Det är väldigt många som har hört av sig till oss under de senaste dagarna. Både kunder och andra privatpersoner och flera företag som erbjudit oss andra betalningslösningar, säger Johan Wiklund.

Klarna har däremot inte varit i direktkontakt med Fritid & Vildmark, utan kommunicerat via webbplatsen och i medierna. Men Piteå-företaget fick via en kund veta att det finnsen kommentar från Klarna på webbplatsen. Det är en ursäkt som även om den inte förts fram till dem direkt ändå är ett slags erkännande:

”Tyvärr har vi själva bidragit till att skapa den här förvirringen genom att vara otydliga i det uppmärksammade uppsägningsbrevet, och det ber vi om ursäkt för. Varken den aktuella handlaren, eller andra försäljare av jaktutrustning, strider mot Klarnas etiska riktlinjer och är fortsatt välkomna att använda flera av våra tjänster.”, skriver Klarna.

Piteå-företaget blickar framåt

Fritid & Vildmark har som sagt fått flera erbjudanden från konkurrenter till Klarna som vill erbjuda alternativa betalningslösningar. De håller just nu på att utvärdera vilket av alternativen de ska gå vidare med utifrån vilken som är bäst anpassad till deras e-handel. Nu vill de bara lägga historien om Klarna bakom sig och blicka framåt.