I rapporten Stängda dörrar – En analys av kommunala inköp visar Företagarna hur kommunerna använder sin köpkraft och i vilken grad små och lokala företag får ta del av affärerna.
Småföretagen spelar en betydande roll som leverantörer till kommunerna, men deras andel av de totala inköpen har inte ökat i någon större utsträckning under de senaste åren. Andelen kommunala inköp som går till lokala företag har minskat. Men det finns stora variationer i landet.
Grizzly Graphics har kommunen som kund.
Östersund i inköpstoppen
Östersund är en av kommunerna som sticker ut i rapporten. Den toppar listan över inköp från lokala småföretag och uppvisar en mycket högre andel inköp från lokala företag än genomsnittet.
Effie Kourlos (C) är kommunalråd med ansvar för näringslivsfrågor i Östersund. Hon gläds åt resultatet.
– Det är väldigt roligt att se att Östersund hamnar så bra till i jämförelsen. Det gör oss glada och stolta och det visar att upphandlingskontoret gör ett bra arbete och att politiska mål gör skillnad, säger hon.
Spontant ser hon två relaterade anledningar till att många inköp från kommunen kommer från lokala företag och småföretag. Dels att upphandlingar inte görs för stora, dels att de delas upp i geografiska områden. Det kan till exempel handla om att flera småföretag får leverera potatis till skolor i kommunen i stället för att ett företag ska göra det. Men för att komma till sådana beslut krävs en medveten politik.
Målmedvetet arbete i kommunen
Det politiska styret arbetar strategiskt med att Östersund ska vara en företagsvänlig kommun. Det handlar enligt Effie Kourlos att göra tydliga utfästelser i de övergripande styrdokumenten – de politiska målen och budgeten. Rent konkret märks detta i bland annat att ett näringslivsråd startat upp, att upphandlingskontoret för dialog med näringslivet i olika forum och återkommande håller anbudsskolor om hur man gör för att bli leverantör till kommunen.
– Det ska vara enkelt för företag att komma i kontakt med tjänstemän och politiker och det ska vara lätt att lyfta frågor och samtidigt vara högt i tak, säger Effie Kourlos.
En nyhet är att Östersund tillsammans med Företagarna kommer att ha träffar på temat ”Fråga en upphandlare”. Det är ett sätt att erbjuda företag som är intresserade av att vara en del av den offentliga affären att få större förståelse över vad det innebär och hur man rent praktiskt gör.
– Vi vill nå ut till fler företag och öka möjligheterna att föra dialog i ett tidigt skede inför upphandlingar, säger Effie Kourlos.
Sätta en kultur
Hon betonar att det också är viktigt att följa upp hur företag som lämnar anbud upplever kommunen som inköpare, bland annat genom enkätundersökningar till anbudsgivare.
– Många tycker att kommunens processer tar lång tid. Därför är det viktigt att ge feedback och berätta hur långt man kommit så att företagen har något att förhålla sig till, säger hon.
För att det ska bli bra handlar allt i slutändan enligt Effie Kourlos om att sätta en kultur som genomsyrar allt som kommunen gör.
– Vi är bäst när alla som jobbar i Östersunds kommun, inte bara näringslivskontoret och inköpare, känner ett ansvar för att bidra till att vi ska ha ett bra företagsklimat, säger hon.