För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Hallå där - Thomas Nielsen, ordförande företagarna Mora

Publicerad 22 feb 2021
I snart 13 år har Thomas Nielsen, ordförande i Företagarna Mora, sett fjällturister komma och gå på Hotell Fridhemsgatan som han äger och driver. Vi på Företagarna är nyfikna på hur turistnäringen påverkats den senaste tiden.

Thomas, har du upplevt någon märkbar skillnad på turismen denna säsong? 
- Den här julen var bra, vi var faktiskt helt fullbokade nyårshelgen och helgen efter det. Vi gynnas snarare på sätt och vis av pandemin då friluftslivet har fått ett uppsving i Sverige. 

Det var glädjande nyheter, hur kommer det sig tror du?
- Folk vågar åka ut och resa till skillnad från i våras. Framförallt när det gäller utomhusaktiviteter. I Mora fångar vi dessutom upp många av fjällturisterna som är ute och kör på vägarna. 

Finns det andra verksamheter som har haft det extra tufft i pandemin? 
- Dessvärre ja, det finns närliggande anläggningar som annars har mycket turism runt jul. Bland annat har vi äventyrsanläggningen Tomteland. De höll öppet precis som tidigare år men med mycket begränsat utbud.

Berätta lite om de förändringar man gjort med det årliga Vasaloppet hur det påverkar er och kommunen?
Man har satsat på Vasaåket istället för det klassiska Vasaloppet. Och detta har pågått sedan den 12:e februari och pågår fram tills den 7:e mars. Det coronaanpassade loppet gynnar oss eftersom att det pågår under en längre tid och vi kan då sprida ut gästerna under ett längre tidsspann.

Nu har ju även första sportlovsveckan kickat igång, hur ser det ut framöver? 
- Det är väldigt bra bokat på och kring helgerna som kommer. Och var så även förra helgen. Vi märker en markant uppsving i efterfrågan på logi nu under sportlovsveckorna. Vi ser just nu ingen skillnad i efterfrågan på rum under den ”ordinarie” Vasaloppsperioden jämfört med ett normal år. Detta till trots för att Vasaloppet har spridit ut verksamheten på 4 veckor och räknar med färre än hälften så många deltagare mot tidigare år.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna