Bakgrund

Martin Daniels är statistiker och analytiker på Företagarna. Han ansvarar för att ta fram fakta och insikter som stärker småföretagarnas röst i samhällsdebatten. Martin leder företagarpanelen och producerar rapporter som Företagarfakta. Han har en magisterexamen i nationalekonomi och har tidigare arbetat på SCB, Tillväxtverket och som universitetsadjunkt. Drivkraften är tydlig – att beslutsfattande ska bygga på kunskap och fakta.

Tre frågor till Martin

Vilken fråga är absolut viktigast för våra medlemmar just nu?

Att få ett företagsklimat i världsklass. Tre viktiga pusselbitar:

  • Låg effektiv beskattning av jobb och företagande.
  • Låg administrativ börda och ”lätt att göra rätt” i kontakt med myndigheter.
  • Krafttag gällande brott mot företag.

Vad driver dig i ditt arbete?

Att samhällsdebatten, kunskap och beslut ska bygga på fakta. Vi behöver fortsätta sprida vårt viktiga budskap om företagande som motorn till att skapa nya jobb, förbättra välfärden och bygga Sverige starkt. 

Företagare du inspireras av och varför?

Niklas Zennström, Techgurun som skapade och sålde Skype två gånger. Sålde först till Ebay, köpte sedan tillbaka bolaget billigt och sålde det vidare några år senare till Microsoft med ännu högre vinst. Nu fokuserar han mest på att investera i Startups och bekämpa klimatförändringar.