Läs hela remissyttrandet som pdf.

Utredningen har gjort en bred översyn av kontantsystemet i Sverige och lämnar en handfull förslag och rekommendationer. I utredningen föreslås att det ska fastställas i lag att livsmedel, apoteksvaror och offentligrättsliga avgifter ska kunna betalas kontant. En övre gräns för skyldighet att ta emot kontanta betalningar föreslås på motsvarande 0,1 prisbasbelopp, varav högst 25 stycken mynt. Berörda betalningsmottagare ska vara skyldiga att acceptera kontantbetalning på fysiska och bemannade platser där betalning normalt kan genomföras med allmänt gångbara betalmedel, mellan klockan 06.00 och 20.00, på platser där säkerheten för verksamhetens personal med rimliga medel kan upprätthållas och om betalningsmottagaren omfattas av krav på att anlita extern revisor. Utredningen lägger inga förslag på sanktioner. Vidare föreslås i utredningen att möjlighet för Skatteverket att göra undantag från krav om kassakvitto i händelse av kris eller krig som påverkar betalningsmottagares drift och kassasystem införs i lag, att skattebelopp upp till 0,25 prisbasbelopp ska kunna betalas med kontanter, att konsumenter utöver möjligheten att göra uttag av kontanter även ska ha rätt att sätta in sedlar på konto, och att betalningsmottagare ska kunna deponera dagskassor på ett lämpligt och behovsanpassat sätt samt få tillgång till tjänster för växelkassa. Tredjepartsaktörer med banktillstånd föreslås att på skäliga villkor få tillträde till de tjänster för kontanter som reglerade banker tillhandahåller i egen regi eller genom ombud. Riksbanken föreslås få ett utökat mandat att ansvara för att sedlar och mynt ska kunna användas i hela landet. Därutöver lämnas vissa rekommendationer, utan konkreta lagförslag, för förstärkningar av kontantkedjan, samt ges uppmaningar till regeringen att tillsätta uppföljande utredningar. 

Många av promemorians förslag har behandlats i utredningen Staten och betalningarna (SOU 2023:16). Företagarna hänvisar i relevanta delar till vårt remissyttrande om den utredningen. I vårt remissyttrande om Riksbankskommitténs delbetänkande Tryggad tillgång till kontanter (SOU 2018:42) pekade Företagarna på att kontanthantering hos betalningsmottagare, i synnerhet små företag, medför administrativa bördor och kostnader, genom att allt färre bankkontor hanterar kontanter, långa avstånd till inlämningsplatser, höga avgifter för att växla in kontanter samt säkerhetsrisker.

Utgångspunkten för regleringar av kontanthantering bör vara att kontanter fortsatt kommer att vara ett betydelsefullt betalningsmedel, i synnerhet av resiliens- och beredskapsskäl, och att kostnaden för kontanthantering bör hållas på en rimlig nivå för i synnerhet små betalningsmottagare. Promemorians förslag framstår i den delen som väl avvägda, även om närmare detaljer avseende hur kraven på bland annat deponering av dagskassor och tjänster för växelkassa ska utformas saknas. Promemorians konsekvensutredning avseende berörda företag är därtill knapphändig, vilket även påpekas i Regelrådet remissyttrande.