Läs hela remissyttrandet som pdf.
EU-kommissionen lägger fram en strategi för att göra den inre marknaden ”enkel, sömlös och stark”. Inre marknaden föreslås utvecklas utifrån ett antal nya ansatser: färre handelshinder, ökade ambitioner, ökat fokus på små och medelstora företag samt innovativa startup- och scaleup-företag, effektivare digitalisering, minskad regelbörda, effektivare implementering och tillsyn av gemensamma regelverk, ökade nationellt engagemang och ökade synergier i EU:s utgifter, samt ökade insatser mot orättvisa handelsförfaranden.
Företagarna välkomnar initiativet att stärka den inre marknaden, särskilt genom att avlägsna hinder för den fria rörligheten för varor, tjänster, människor och kapital – de grundläggande byggstenarna för den inre marknaden. För att strategin för den inre marknaden ska bli framgångsrik måste dess innehåll och förslag betonas i förhållande till andra nyliga initiativ från kommissionen, bl.a. Clean Industrial Deal, Savings and Investments Union och State Aid Framework. Policymålen i dessa och andra dokument som kommissionen presenterat sedan början av 2025 är ibland motsägelsefulla, och ansträngningar att stärka ett mål kan riskera att leda till mindre fokus på andra – men för Europas konkurrenskraft lika (eller mer) viktiga – mål.
Vi välkomnar de angivna prioriteringarna om färre hinder, en stärkt tjänstemarknad, fokus på små och medelstora företag (SMF), startups och scaleups, förenkling, nationellt främjande av mål för inremarknadspolitiken samt ökad produktivitet. Däremot kan målen om lägre kostnader, högre produktivitet och en bättre fungerande inre marknad visa sig svåra att förena med parallella prioriteringar av klimatinsatser, hållbarhet och ”vårt sociala ansvar” vid utformningen av effektiva politiska åtgärder. Målet om konsumentskydd bör inte hindra utvecklingen av den inre marknaden, eftersom en stärkt marknad för varor och tjänster är det viktigaste för både företag och konsumenter.