Klockan klämtar för regelförenkling
Regeringen har sjösatt en stor mängd åtgärder för att minska regelbördan för svenska företag. Företagarna kan nu visa att förenklingsagendan inte upplevs ha slagit igenom bland Sveriges små företag. I vår medlemsundersökning ett år inför valet har 1 279 företagare över hela landet svarat på frågor om hur den svenska regelbördan utvecklats de senaste tre åren.
Fem huvudinsikter
- 40 procent av de svarande upplever att det samlade antalet regler har ökat
- 39 procent anser att det har blivit svårare att driva sitt företag
- 3 procent anser att det samlade antalet regler har minskat
- 3 procent anser att det blivit enklare att driva sitt företag
- 44 procent anser att minskad regelbörda för företag är en av de mest angelägna åtgärderna för att få fler företag att växa och anställa.
Regeringen har nu kort tid på sig att visa att genomförda åtgärder faktiskt leder till förenklingar i företagens vardag. Ska de små företagen fortsatt vara en motor för jobb och tillväxt behövs det regelförenklingar som på riktigt stärker företagens konkurrenskraft.
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts bland Företagarnas medlemsföretag, med 1 279 respondenter, spridda över hela landet och med stor branschbredd.
Undersökningen är genomförd mellan 28 augusti och 8 september 2025.
Urvalet korrigeras för att återspegla den nationella företagarstrukturen, med hjälp av en modell baserad på SCB:s statistik över antal företagare i Sverige. Konkret görs detta genom att korrigerande vikter räknas fram för olika företagsstorlek (antal anställda), kön, ålder och bransch.
Resultat
Företagarna har fått nedanstående svar på frågor avseende företagens regelbörda:
Figur 1. Hur upplever du att det samlade antalet lagar, regler och förordningar har förändrats under de senaste 3 åren för ditt företag?
Figur 2. Upplever du att det har blivit enklare eller svårare att driva företag de senaste tre åren?
Figur 3. Vilka reformer anser du vara de mest angelägna (som medskick till kommande regering) för att få fler företag att växa och anställa? Max 3 svarsalternativ.
Analys
Som framkommer av svaren uppger fyra av tio företagare att det tillkommit fler regler och blivit krångligare att driva sitt företag sedan nuvarande regering tillträdde. I sammanhanget är det dock viktigt att påpeka att ökande regelbörda för det svenska näringslivet varit en trend i närmare 15 år, vilket tydligt påvisas av Näringslivets Regelnämnd i dess årliga granskning:
Figur 4. Upplever du att det har blivit enklare eller krångligare för dig och ditt företag att följa statliga regler jämfört med ett år sen?
Klicka på bilden för att göra den större.
Det vår undersökning visar är att trenden mot fler och krångligare regler inte upplevs som bruten, och att genomförda förenklingsåtgärder i bästa fall lett till att företagen inte upplever någon större skillnad jämfört med för tre år sedan.
Det finns flera troliga anledningar till företagens svar. En är att förhållandevis få regelförenklingar som aviserats av regeringen har trätt i kraft, och därmed inte syns i företagens vardag ännu. En annan är regelgivningen från EU, som upplevs som komplicerad och i många fall bortom regeringens kontroll. Sannolikt spelar också volymen regler en stor roll. När regelbördan redan från början upplevts som hög kan även små försämringar upplevas som ytterligare betungande.
Regeringens åtgärder för minskad regelbörda
För att sätta våra slutsatser och rekommendationer i sammanhang är det viktigt att beakta större genomförda förenklingsåtgärder av regeringen:
Genomfört
- Avskaffat krav på att spara fysiska kvitton för bokföringen om de sparats digitalt.
- Förenklingsuppdrag till de flesta större svenska myndigheter.
- Inrättande av ett förenklingsråd och implementeringsråd.
- Höjd omsättningsgräns för redovisning av moms.
- Utökad förenklingsregel i ränteavdragsregelverket.
- Förenklingar i reglerna om lager och avskrivning för enskilda näringsidkare.
- Avskaffat dans- och hotelltillstånd.
- Lättnader i strandskyddsreglerna.
Aviserat, utrett eller under utredning (exempel)
- Förenklingar inom fåmansföretagsbeskattningen (3:12-reglerna).
- Översyn av kontroll i livsmedelskedjan för att förenkla för företag.
- Avskaffande av matkravet för serveringstillstånd.
- En samlad miljötillståndsprocess.
- Effektivare elektrifiering av transportsystemet.
- Förbättrade konkurrensregler i offentlig och privat verksamhet.
- Ett nytt mål för företagens regelkostnader tas fram av Tillväxtverket.
- Uppdrag till Tillväxtverket att förbättra förutsättningar för kvinnors företagande.
- Konkurrensverket och Boverket får i uppdrag att förbättra förutsättningarna för etablering av dagligvarubutiker.
- Uppdrag till MYH och Skolverket att identifiera och föreslå förenklingar i sina regelverk.
- Dimensioneringsreform utifrån arbetsmarknadens behov inom yrkesutbildningar i komvux och gymnasiet.
Slutsatser och rekommendationer
Regelkrånglet tar både tid och resurser från svenska företagare. En typisk företagare lägger mellan åtta och tio timmar varje vecka på administration. Enligt Tillväxtverkets beräkningar uppgår kostnaden för svenska företagare för att leva upp till den stora mängden regler till drygt 370 miljarder varje år. Sammantaget är det tid och resurser en företagare hade kunnat lägga på att utveckla sin verksamhet. Att minska regelbördan minskar kostnaderna för företag och möjliggör därmed också fler jobb och genom det högre skatteintäkter.
Å ena sidan har regeringen tydligt prioriterat regelförenkling för företag och vidtagit flera åtgärder i den riktningen. Å andra sidan är det lika tydligt att en överväldigande del av företagen inte upplever att någon förbättring skett de senaste åren. De genomförda åtgärderna har inte lett till det resultat som regeringen rimligtvis velat uppnå. Om regeringen vill kunna påvisa ett framgångsrikt förenklingsarbete under denna mandatperiod, är tidsfönstret nu mycket begränsat för att genomföra betydelsefulla förändringar.
Företagarna föreslår ett antal åtgärder för att regelförenklingsagendan ska få genomslag hos företagen.
På kort sikt:
- Verkställ utredda förenklingar så snart som möjligt. Prioritera leverans inom första halvåret 2026.
- Följ upp myndigheternas förenklingsuppdrag och förtydliga dem i myndigheternas instruktioner och regleringsbrev. Uppdragen måste resultera i konkreta regelförenklingar.
- Sök blocköverskridande uppgörelser i förenklingspolitiken. Alla partier har ett ansvar att förenkla för företagen, inte bara regeringspartierna.
- Permanenta Implementerings- och Förenklingsråden. Dessa nyetablerade institutioner
har stora möjligheter att ta fram konkreta förenklingsförslag, men har haft begränsad tid att arbeta. De behöver finnas kvar under överskådlig framtid för att systematisera arbetet med att ta fram förenklingsförslag.
- Press måste sättas på kommunerna att arbeta med förenklingar och förbättringar i sin regeltillämpning. Små företag har många kontakter med sin kommun, och hur kommunen hanterar avgifter, tillstånd, tillsyn och tolkar regelverken som berör dessa har stora effekter för om företagarna upplever det som enkelt att driva sitt företag.
På lång sikt:
- Öka Förenklingsrådets och Implementeringsrådets finansiering och överväg att slå ihop dem till ett självständigt organ.
- Gör en bred översyn av det offentliga avgiftsuttaget av företagen. Tillsynsavgifter som inte motsvaras av en offentlig motprestation bör avskaffas.
- Lagstifta om tidsgränser för offentliga institutioners handläggningstider.
- Gör en oberoende översyn av befintliga kontrollsystem, exempelvis personalliggare, för att avgöra om de fortfarande uppfyller sitt syfte på ett kostnadseffektivt sätt. System som visar sig ineffektiva bör avskaffas.
- Rusta departementen och ge dem enhetliga instruktioner att genomföra regelförenklingar som föreslås i myndigheternas regelöversyner.
- Inför en funktion hos departementen att göra löpande utvärderingar av kostnadsutfallet av sina respektive regler.
Avslutande kommentar
Det är bråttom att kapa regelbördan för svenska företagare. Vår samtid präglas av svag tillväxt, hög arbetslöshet och geopolitisk oro. När både tid och pengar äts upp av regelkrångel måste politiken visa handlingskraft. Medan förslag hamnar i långa utredningar flyttar både företag och jobb utomlands, arbetslösheten ökar och tillväxten står och stampar. Att minska på regelkrånglet är en bra investering i företagsklimatet. Utväxlingen på den investeringen är högre tillväxt, fler jobb och mer skatteintäkter. Det gynnar hela Sverige.