Örnsköldsviks kommun har genomgått en rad förändringar för att förbättra sin hantering på olika avdelningar. Bland annat så har byggområdet från föregående år visat på den största höjningen där dem tidgare låg på 48 NKI tills i år när det nu ligger på 74 och rikssnittet ligger på 66. Företagarna Örnsköldsvik applåderar kommunens insatser och samarbete med alla företagare för att förenkla de olika avdelningarnas arbetssätt.
Här har byggenheten aktivt arbetat att kartlägga handläggningsprocessen där man märkt att kompletteringar är det som drar ut mest på tiden. Numera ringer handläggare upp de sökande som begärts på kompletteringar för att minimera tidsåtgången. Samt så har det genomförts ett förbättringsarbete med fokus på e-tjänster och webbinformation.
Läs mer om SKIs undersökning här samt mer information om Örnsköldsviks resultat på kommunens hemsida här.
Information om undersökningen
Undersökningen går ut på att mäta företagens nöjd kund-index, NKI, och besvaras av företagare som haft kontakt med kommunen i samband med bland annat olika tillväxt- och tillsynsärenden. De myndighetsområden som är med i undersökningen är brandtillsyn, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, serveringstillstånd samt livsmedelskontroll.