NP Nilsson är en regional aktör med nio bygghandelsbutiker, två produktionsverksamheter och ett modernt logistikcenter. De har nästan 200 anställda och omsätter uppemot 800 miljoner kronor i år. Verksamheterna sträcker sig från över Skåne upp till Halmstad.

Vad gör ni för att sticka ut ur mängden?

– Vi konkurrerar mot den konsolidering som präglar svensk bygghandel. Stora utlandsägda kapitalkedjor växer genom att förvärva svenska flergenerationsägda bygghandlare i snabb takt. NP Nilsson bildades 1907 men har sedan 2017 skapat en branschunik tillväxtresa med en dubblerad försäljningstillväxt, säger Nidelius.

Vad i ditt företagande gör dig mest stolt?

– Vårt ENPS tal, att personalen trivs samt att marknaden respekterar och litar på oss, säger Nidelius.

I framtiden ser han att NP Nilsson ligger i framkant när det gäller att effektivisera svensk bygglogistik.

– År 2027 omsätter vi en miljard kronor och är en av marknadsledarna i södra Sverige, säger Nidelius.

Vilka är dina bästa företagartips?

– Sätt din plan och kör på den. Lyssna inte för mycket på omvärlden. Se till att allt är i balans och rimligt. Ha roligt, var långsiktig och ödmjuk. Bli inte girig – varken i företaget eller privat, säger han.