Teknik är som bäst när den är enkel, smart och prisvärd. Man skulle kunna lägga till att den gärna får vara tyst också. I alla fall när det handlar om bilar.
Den låga ljudnivån brukar vara det som nybörjare i elbilsvärlden reagerar på. Vissa jämför känslan med att sitta i ett lugnt tåg.
En annan sak som ingen kan undgå är att elbilar accelererar snabbt. Elmotorn är helt enkelt smartare än förbränningsmotorn, eftersom verkningsgraden är mycket högre.
Inget stoppar teknikskiftet
Smartare må vara hänt, men är tekniken verkligen enklare? En elbil måste ju laddas. Sedan är det detta med prislappen. Dyra modeller har fått många att tveka och hur ser egentligen andrahandsvärdet ur om batterierna förlorar kapacitet?
Som tur är börjar det gå att räta ut många frågetecken. För även om vi befinner oss mitt i ett teknikskifte är det mycket som talar för att elbilarna nu är tillräckligt enkla, smarta och prisvärda för att passa de flesta.
– Det kommer väldigt många nya spännande bilar nu så vi är precis i skiftet där det finns ett litet glapp mellan vad kunderna förväntar sig och vad som finns på marknaden, men snart kommer vi att ha en så bred palett att du som kund kan välja vad du vill, säger Fredrik Isakson som är försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.
Elbilsbatterier håller längre än väntat
Det är inte bara modellutbudet som har blivit bredare. I dag är laddinfrastrukturen så pass utbyggd – och smidig – att räckviddsångest är ett problem som förlorat mycket av sin relevans. Nya studier utförda på riktiga fordon som kört på vägarna visar också att elbilsbatterier håller längre än väntat vid normal körning. Med tiden åldrar batterierna, men även bensin- och dieselbilar förlorar verkningsgrad med tiden eftersom förbränningsmotorn slits. Dessutom kräver fossildrivna bilar mer service och underhåll av den anledningen.
Skillnad på elbil och elbil
Hur ska man då tänka som företagare om man står inför beslut om att köpa bil? Fredrik Isakson pekar ut tre angränsande faktorer som det är bra att ha med i sin kalkyl. För det första hur stort batteri man behöver – ju större batteri, desto dyrare och tyngre bil. För det andra inom vilket räckviddsspann man ska använda bilen. För det tredje var, när och hur man har möjlighet att ladda bilen.
– I dag är det ganska stor skillnad på elbil och elbil och det är viktigt att inte minst som företagare ställa sig frågan vilka behov man har. Det är inte alltid helt enkelt så mitt råd är att ta hjälp. Handlarna sitter på många svar, säger han.
Vad kostar elen och var finns den?
Batteristorlek bestämmer räckvidd och räckvidd bestämmer laddningsfrekvens, men olika tekniker för laddning avgör hur lång tid det tar att fylla på ett batteri – liksom så klart hur många kilowattimmar det rymmer. För ett företags behov kanske snabbladdning är viktigare än stort batteri och för ett annat kanske lång räckvidd är det som är helt avgörande. Har man flera bilar i företaget kanske de ska vara olika modeller och utföranden av samma anledning.
För att göra kalkylen är det också viktigt att veta vad man betalar för elen. Att snabbladda på en station utmed vägarna är dyrare än att ladda över natten hemma eller på företaget, så återigen är det behoven som avgör. Men det gäller att lyfta blicken och se laddningsmöjligheter ur ett större perspektiv än att det prompt måste finnas tillgängliga laddpunkter överallt.
– De flesta som har en bensin- eller dieselbil tankar ju inte fullt varje dag innan man parkerar för natten, utan man tankar när man behöver. Samma sak är det med elbilar, säger Fredrik Isakson.
Företagen driver elektrifieringen
Tillbaka till det här med tystanden i kupén och accelerationen. Många som växlat över från att ha kört bilar med förbränningsmotor till att köra elbil svarar på undersökningar att de inte vill gå tillbaka. Statistik från Mobility Sweden över nyregistreringar visar också att det är företagen som leder elektrifieringen av fordonsflottan. Många gör helt enkelt kalkylen att elbilen i dag är enkel, smart och prisvärd. Det bästa sättet att ta reda på om du är en av dem som borde ta steget är nog att börja med att boka en provkörning.