För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Sju tips för proffsiga profilbilder

Publicerad 14 nov 2022
Ger din profilbild på LinkedIn eller personalporträtten på hemsidan ett proffsigt och förtroendeingivande intryck? Om inte så är det hög tid att du gör något åt det! Här får du sju tips på vägen.
Nirvana Gharni arbetar som professionell fotograf.

Snygga och proffsiga bilder gör mycket för intrycket av ditt företag och dig som företagare. Här ger fotografen Nirvana Gharni sina bästa tips på vad som är viktigt att tänka på när det gäller profilbilder till sociala medier, hemsida och e-postsignatur.

1. Visa dig

Förvånansvärt ofta laddar folk upp bilder där de inte syns. En snygg helkroppsbild kan vara fantastisk i flödet, men du måste beskära den om du ska ha den som profilbild. Och om du vill husdjuren eller dina favoritsolglasögon på din privata Facebook så gör det, men de kanske inte ska vara med på din profilbild på LinkedIn eller hemsidan.

2. Se till att bilden är skarp

Här är ljuset viktigt och att du håller kameran stilla när du fotar. Enkelt men också svårt för en stor del av fotografs jobb är att få till det rätta ljuset, balansen i färgerna och att bilden har rätt skärpa. Inomhusbilder kan funka om det finns bra fönster där ljuset är ”mjukt” och lyser upp utan att blända. Annars brukar det vara lättast att få bra bilder utomhus, men även där får inte ljuset vara för starkt och inte för svagt. Skugga eller moln är bra, likaså morgonsol och kvällssol.

3. Ha enhetliga bilder för all personal

Om det är fler än bara du i företaget är det viktigt att bilderna ger ett enhetligt intryck. Bakgrunderna får gärna vara likadana, eller passa in i varandra på ett naturligt sätt. Färgerna ska vara i harmoni med färgerna på er hemsida eller er grafiska profil.

4. Se till att nyanställd personal snabbt får bilder

När ny personal kommer in i företaget så är det viktigt att de känner sig välkomna snabbt. Att få vara med på hemsidan redan första veckan, om inte dagen, är ett sätt att säga ”varmt välkommen till vårt lag”! Att fota en nyanställd kan också vara ett bra sätt att skapa positiv uppmärksamhet. Dela nyheten om er rekrytering med en bild och kort text i sociala medier. Skicka till bransch– och lokaltidningar, så kanske ni dessutom får bra publicitet i media.

5. Uppdatera bilderna en gång per år

Har du någonsin sett någon som du tror än den du chattade med på LinkedIn men är osäker? Bilden var skarp, och det ser ut som personen, eller ja, kanske som personens yngre syskon eller barn. Många använder sex-sju och ibland 10 år gamla bilder. Om du inte är som Keanu Reeves eller Jennifer Lopez, utan som oss flesta andra, så ser du förmodligen annorlunda ut i dag. Ha en aktuell bild så att folk känner igen dig.

6. Hur vill du uppfattas?

Ta ett papper och en penna. Skriv ner några ord om hur du vill att du och ditt företag ska uppfattas. Om du har skrivit något i stil med: ”humoristiska”, ”avslappnade” och ”kreativa” så kanske bilderna ska ser annorlunda ut än om du skrivit ”seriösa”, ”traditionella” och ”beslutsamma”. Är bilden ni ger i linje med de ni är och vill vara?

7. Ska du ha foto eller inte i mejlsignaturen?

En fråga jag får ofta. Jag vill säga ja! Men det finns ett problem och det är vissa mejlklienter inte tillåter bilder i signaturerna. Kan du lösa det med teknisk hjälp, så kör. Det är snyggt och skapar förtroende med en proffsig bild i mejlsignaturen och varför inte logga och utmärkelser. Men om dessa inte kan laddas och det blir konstiga varningsrutor i stället så blir inte intrycket lika gott. Så fokusera på bilderna i dina sociala medier och på hemsidan först.

Med dessa sju enkla steg får du bilder som är klart bättre än genomsnittet. Men om du vill ge det proffsigaste intrycket i din bransch så finns det ingen som slår en professionell fotograf. Det handlar om långt mer än bara skillnaden mellan en mobilkamera och en proffskamera. En bra kamera är viktigt, men kunskapen hos den som står bakom kameran är faktiskt ännu viktigare.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna