Ett starkt varumärke
Det är viktigt, allra helst när man har en homogen vara eller tjänst på marknaden. Det måste finnas en varumärkeslojalitet när produkten inte är tillräckligt unik förklarar Sarah Krusell när hon gästar Günther Mårder i Företagarpodden #289.
”När jag går in på Ica och inser att Heinz ketchup är slut. Då väljer jag inte att köpa Felix ketchup utan går i stället till nästa affär och letar efter Heinz”
Det är hur Sarah beskriver ett starkt varumärke. Sarah med sin breda erfarenhet av marknadspositionering sitter på kunskapen om hur du som företagare kan stärka värdet på ditt varumärke.
Influencer Marketing
NAKD, som Sarah är varumärschef för, har valt en strategi där influencer marketing står för en stor andel av marknadsföringen. En fråga som många ställer sig är:
”Finns det ett värde för mig som småföretagare att arbeta med influencer marketing?”
"Det tror jag absolut, så länge man väljer rätt influencer" svarar Sarah. "Välj en influencer som är relevant, matchar din målgrupp och som kunderna har förtroende för".
Sarah förklarar varför förtroendet är så viktigt och hur man vet vem som är rätt influencer för dig och ditt företag.
Marknadsföra utan pengar
Det är inte alltid de största kontona på sociala medier som levererar högst avkastning. Micro influencers, som de med lägre antal följare kallas, kan vara mer lönsamma. I Företagarpodden#289 tipsar Sarah om strategier som passar det mindre företaget, med eller utan marknadsföringsbudget.