När Johan Stålnacke, delägare i SPIS i Kiruna, Hamncamping Piteå och Naran Hotell i Luleå, scrollade igenom Företagarnas medlemsförmåner hösten 2024 hittade han Telness. Han skickade in en förfrågan och blev snabbt kontaktad. 

– Jag fick ett mycket trevligt bemötande som kändes personligt och ärligt, säger Johan. 

Efter flera år med en operatör som ofta lovat mer än de levererat, började tanken på ett byte gro. 

– Vi hade varit missnöjda länge. Vi skickades runt mellan olika kontakter och fick olika information. De satt dock på det enda nätet som fungerade fullt ut här uppe i norr. När jag insåg att Telness använder samma nät blev det självklart att testa. 

SPIS blev först ut att byta. Kort därefter gick även Hamncamping Piteå och Naran Hotell över till Telness. 

Tre olika verksamheter - samma behov av enkelhet 

SPIS i Kiruna driver logi och restaurang i en stad som förändrats kraftigt de senaste åren. Hamncamping Piteå med camping och restaurang förvärvades 2025. Naran Hotell omfattar två hotell i centrala Luleå. Johan är delägare i samtliga bolag och involverad i allt från ekonomi till vaktmästeri. 

– Jag har tät kontakt med kollegorna och gör inhopp lite överallt – hotellstäd, reception, servering, gräsklippning. Min största drivkraft är att glädja andra och få våra gäster att trivas. 

Då är det avgörande att saker som telefoni bara fungerar. 

En smidig start och full kontroll 

Alla på plats kom snabbt igång med de primära funktionerna och Telness portal har blivit ett naturligt verktyg i vardagen. 

– Onboardingen var enkel och smidig och idag har vi full kontroll. Vi kan snabbt styra om tider, samtalsstyrning, meddelanden och lägga till eller ta bort nummer. Vi gör ofta förändringar i våra verksamheter, så det är viktigt att enkelt kunna anpassa växel och abonnemang. 

Stark support och tydlig kommunikation 

Supporten sticker ut som en av de största fördelarna. 

– Stor stjärna till supporten som alltid är blixtsnabba vid frågor. En kollega sa: "Vad skönt att kontakta en support som inte får mig att känna mig korkad". Det är inte alltid en självklarhet. 

Det var många löften inför bytet, men de har infriats. 

– Telness känns mindre och personligare, men inte för små för att kunna leverera. Rak och ärlig kommunikation, och hittills har allt fungerat som utlovat. 

Tydlig nytta och enkel skalbarhet 

– Förutom mer prisvärda abonnemang har det gett oss enkelheten att kunna ändra i växlar, koppla på och av nummer, lägga till tjänster och avsluta abonnemang utan krångel. 

Att de andra bolagen också blev Telness-kunder var ett naturligt steg. 

– Vi startade med ett bolag men kände ganska fort att det här fungerar som lovat. Det är också enkelt med ett inlogg för att hantera alla våra tre företag. 

Företagarna + Telness – ett tryggt val 

– Medlemerbjudanden ser jag som en bonus i medlemskapet, inte det avgörande för att vi är med. Men det ger absolut något tillbaka. Framförallt kändes det tryggt att knyta sig till någon som föreningen redan gjort avtal med. 

Och till andra medlemmar?
– Enkelheten och servicen gör det värt det. För oss blev kostnaden lite lägre, men vi hade fortfarande valt Telness även om priset hade varit detsamma eller lite högre. 

För dig som funderar på att byta operatör 

– Det är inte så krångligt att byta som man kanske tror. Telness skötte i princip allt efter att vi tillsammans målat upp vad vi behövde, och eftersom de kör utan bindningstid finns inget att förlora på att testa.