För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Intervju med Maria Stenström, VD Göteborgs Stads Parkering

Publicerad 19 dec 2017
Maria Stenström är VD på Göteborgs Stads Parkering, ett bolag som ägs av Göteborgs Stad. Det var Göteborgs Stads Parkering som tillsammans med Trafikkontoret släppte rapporten där de beräknade att cirka 7000 parkeringsplatser försvinner i Göteborg under de kommande tre åren. Hur påverkas ett parkeringsbolag om 7000 parkeringsplatser försvinner och har de någon lösning i frågan? Vi har frågat Maria om svaren!

Hur påverkar det er som ett parkeringsbolag när 7000 parkeringsplatser beräknas försvinna från centrala Göteborg?

 - Vårt uppdrag är att göra staden tillgänglig och se till att det fungerar att ta sig fram. Om vi inte ser till att staden är tillgänglig för användarna, så har vi misslyckats inte lyckats med vårt uppdrag. I och med omvandlingen av staden kommer det byggas på många av de befintliga parkeringsplatserna men innerstaden ska fortfarande upplevas som attraktiv. Med det menas att invånarna ska kunna åka dit de behöver, de ska kunna komma dit i tid och det ska finnas en förutsägbarhet.

 Vilka risker ser ni för t.ex. handeln om dessa platser tas bort utan att ersättas?

 - Risken är att innerstaden inte upplevs som tillgänglig och förlorar i attraktivitet. Vi behöver säkerställa nödvändiga ersättningsplatser i tid, det vill säga innan de aktuella platserna har försvunnit. Det är många olika byggprojekt som är på gång samtidig vilket gör att det inte bara är parkeringsplatser som påverkas utan även framkomligheten i staden.

Samtidigt så kan tillgänglighet skapas på fler sätt än mer parkeringsplatser. Därför undersöker vi just nu intresset hos våra parkeringskunder att ställa bilen lite längre ifrån och ta kollektivtrafik eller liknande den sista biten. Dock förstår vi att det här inte kommer att fungera för vissa grupper som till exempel hantverkare. Vi behöver öka dialogen med dessa grupper för att tillsammans försöka hitta lösningar.

 Har ni något förslag på lösning i frågan?

 - Vi jobbar för fullt med frågan om tillfälliga ersättningsplatser men framför allt arbetar vi med hjälp av appen för att kunna visa kunderna var de befintliga parkeringsplatserna finns. I appen kommer vi kunna visa hur man på olika sätt kan ta sig till sin målpunkt där den blandade resan med flera färdmedelsval kommer vara det sätt som gör det möjligt att ta sig ända fram till sin målpunkt. Sista kilometern kanske man kan behöva ta på ett annat sätt. Vi vill att man ska kunna se de sätten och att det ska vara enkelt och kännas helt ok.

 När det gäller parkeringsplatser på gatumark så måste vi tillsammans med Trafikkontoret hitta lösningar. Även i denna fråga tror jag vi gör det bäst i dialog med de kundgrupper som har de största behoven.

Planen är att ha vissa delar på plats i början på 2018 men långt ifrån allt, utan vi måste arbeta kontinuerligt med att hitta lösningar. Vi hoppas även hitta samarbeten med nya och etablerade aktörer som kan lösa kundernas behov av de korta transporterna inne i centrala Göteborg, t.ex. skulle cykeltaxi kunna vara ett alternativ att ta sig sista kilometern till sin målpunkt. När entreprenörer ser möjligheter i detta vill vi gärna hitta samarbetsformer som gör det enkelt för kunderna samtidigt som det får staden att fungera och vara attraktiv i den spännande utvecklingsresa vi just påbörjat. 

Här kan du läsa mer information på Pakeringsbolagets hemsida angående att 7000 parkeringsplatser beräknas försvinna. Missa inte heller att följa oss på Facebook!

Taggar
Fler nyheter från Företagarna