För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Se upp för domänskojarna

En domän på nätet är både en adress och en del av ditt företags identitet. Tyvärr är domäner också ett tacksamt sätt för oseriösa företag att försöka lura ditt företag på pengar.
Foto: Shutterstock.com

När det är många röda dagar i kalandern eller semestertider brukar domänskojarna öka sin aktivitet. Det beror på att de räknar med att den som vanligtvis är ansvarig för domänerna på företaget har ledigt och en vikarie tar hand om ärendena. Ofta ringer eller mejlar domänskojarna och signalerar att det krävs snabba beslut. Till exempel kan de säga att en tredje part håller på att registrera ”just ert företagsnamn eller varumärke” som domännamn.

 − Den som tar kontakt säger att de gjort lite olika undersökningar och sett att ni som företag har rätten till namnet eller namnen. Därför påstår de att de har ”stoppat” registreringen som tredje part önskar registrera och att ni givetvis ska ha just dom här olika domänerna, säger Fredrik Salde, Digital Brand Specialist på CoreBiz Solutions.

Saltad faktura

Med över tjugo års erfarenhet av att erbjuda tjänster för att skydda, säkerställa, registrera och övervaka kundernas varumärkesrättigheter online har CoreBiz Solutions och Fredrik Salde bra inblick i vilka fällor som finns. Om man inte vågar avvakta utan lyssnar till de påstridiga erbjudandena från oseriösa företag kommer en otrevlig överraskning i form av en dyr faktura på att domännamnet eller domännamnen har registrerats.

− Priset för domänen är oftast väldigt högt och vill man sedan säga upp domänen eller flytta den så är det oftast väldigt krångligt, säger Fredrik Salde.

Läs även: Se upp för domänskojarna

Komma ur oönskade avtal

Om olyckan varit framme och företaget ingått ett avtal med en domänskojare bör man inte bara finna sig i situationen, menar Karin Berggren som är Företagarnas chefsjurist.

− Huvudregeln är att ingångna avtal gäller. Men det finns några fall där ett avtal kan förklaras ogiltigt, till exempel för att ena parten har vilselett den andra parten att ingå avtalet eller att det skulle strida mot tro och heder. Det kan därför finnas möjlighet att förhandla sig ur avtalet eller åtminstone få någon form av kompromiss, säger hon.

Det är skillnad på rena bedrägerier där företaget luras att betala för en tjänst som inte finns och oseriösa företag som visserligen erbjuder domänerna de prackar på köparen, men med villkor som ingen seriös aktör skulle kräva av sina kunder.  

− Marknadsföringslagen har regler som gör att marknadsföring kan vara otillåten om den till exempel är vilseledande. Men det finns även förbud mot vissa försäljningsmetoder. Dessutom finns avtalsrättsliga regler som gör att ett ingånget avtal kan bli ogiltigt om avtalet är ingånget till exempel efter svikligt förledande, säger Karin Berggren.

Lyssna på Juristerna svarar 16: Hur fungerar marknadsföringslagen?

Gör inget förhastat

Det bästa man kan göra för att undvika att hamna i en besvärlig sits och tar tid och pengar att komma ur är att vara vaksam och inte göra något förhastat.

− Låt dig inte stressas eller skrämmas till att ingå avtal. Tänk igenom vad det är för något som erbjuds och varpå din vakt, säger Karin Berggren.

Skaffa överblick

För att kunna vara på sin vakt är det bra att ha ordning och reda på sina domäner. Dels för att det gör att man kan undvika rena bedrägerier som när någon utgör sig för att höra av sig från företagets domänleverantör. Dels för att det är lättare att få en överblick och ha en strategi för domänerna om allt finns samlat på ett ställe.

En god idé är att börja med att undersöka om den domännamnsleverantör man använder eller vill använda kan erbjuda domänregistreringar för alla domännamnsändelser man behöver, eller bara för vissa. Domänändelser eller toppdomäner är det som står efter punkten i adressen, som exempelvis Företagarna.se.

− Att ha en decentraliserad domännamnsportfölj är aldrig bra då det lätt kan bli krångligt och många personer att hålla reda på. Vidare skall man ha i åtanke att många företag som erbjuder domäner inte har särskilt lång erfarenhet, säger Fredrik Salde.

Ser leverantören dina behov?

En annan sak att titta på är om leverantören erbjuder en bra portallösning där man som kund kan få en tydlig överblick. En online-portal kan se olika ut på olika sätt och alla domännamnsleverantörer gör inte lika mycket information tillgänglig för kunden. 

− Det är bra att välja en leverantör eller partner som erbjuder en online-portal där man kan se sina olika domäner, vem som äger dem, hur länge dom löper, vart dom pekar, om det finns så kallat SSL-certifikat knutet till domänerna och när nästa förnyelsedatum är, säger Fredrik Salde.

Sist men inte minst kan det vara värt att se över hur man kan betala för domänerna. Går det att få fakturor en gång per år från leverantören, eller behöver man som kund betala löpande genom att ha ett kontokort kopplat till leverantören?

 

Taggar
Riks Artikel
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.