headphones newspaper video-player

Alla pratar om Clubhouse

Plötsligt pratar alla om Clubhouse, men än så länge är det fler som pratar om än i den hajpade appen. Vem är den till för och vad ska man göra där?
Publicerad 13 feb 2021

Den som är ny på den röstbaserade sociala medie-appen Clubhouse har en liten partyhatt invid sin användare. Två som lagt hatten på hyllan och hunnit göra sig ordentligt hemmastadda i den är Annelie Svensson, strateg på Ryter kommunikationsbyrå i Bollnäs och Kicki Fagerlund, marknads- och kommunikationsstrateg på Framtidsbyrån Älska i Piteå. 

− Jag är nyfiken på allt som är nytt. Först fick jag lista ut hur jag skulle ta mig in, sedan dess har jag både lyssnat mycket och skapat samtal i egna rum. Det är inte främst business som tilltalar mig, utan samtalen och det mänskliga, men det är ju samtidigt nätverkande, säger Kicki.

CHbild.jpg

Samtalet i artikel fördes så klart i ett rum på Clubhouse. 

Många knackar på dörren

Clubhouse är en social audio-app som man laddar ner i sin telefon. Hittills fungerar den bara med Apples iOS så man måste ha en iPhone för att kunna använda Clubhouse. Dessutom måste man få en inbjudan från en person som redan är användare för att bli insläppt. Sedan någon månad tillbaka har ropen på att få en sådan inbjudan formligen exploderat på Facebook, Twitter och i andra kanaler.

Som så många andra sociala medier kommer Clubhouse från USA. När coronaviruset slog till blev den en perfekt tillflyktsort för investerarna i Silicon Valley som ville ha någonstans att mingla när de satt i karantän, som New York Times uttryckt det. Men därmed inte sagt att det bara är big business som det pratas om i den.

− I många amerikanska rum på Clubhouse handlar samtalen om att tjäna snabba pengar, men långt ifrån i alla. I svenska rum är det fortfarande mycket av smekmånad så vi får se hur innehållet förändras, säger Annelie.

Kicki håller med.

− Det är lite ”Vilda Västern"-stämning över Clubhouse och det känns lite som att vad som helst kan hända därinne. Något som både är lite kittlande och oroväckande på samma gång, säger hon.

Något som båda regerat på är att det finns en märkbar mångfald bland rösterna. Det är inte bara en klick av de vanliga tekniktillvända ”early adopters” med socialt kapital i drivor som hörs på Clubhouse.

En liten plattform

I sociala media-sammanhang är Clubhouse fortfarande en liten historia. I december hade den bara 600 000 registrerade användare och än så länge växer användarna bara genom inbjudningar från andra som redan är aktiva på plattformen. Jämför det med Facebook som har ungefär 2,7 miljarder användare eller Instagram som har en miljard användare.

Kicki rund.png

Samtidigt vet alla att det går fort i den digitala ekonomin. Det tog fyra år för Facebook att nå femtio miljoner användare. Pokémon Go nådde den nivån efter 19 dagar.

Uppenbarligen lockar Clubhouse många.

− Människor är så sjukt less på näthat och hård stämning i sociala medier. Med det skrivna ordet och bakom anonymitet kan folk kasta ur sig vad som helst. Det går inte när man pratar med varandra, säger Kicki.

Rummen där det händer

Rum är de samtal som pågår. Ett rum kan vara allt från två personer som samtalar till tusentals personer som lyssnar på samtal mellan intressanta personer. I de senare fallet blir det viktigt att ha en moderator som fördelar ordet och släpper in lyssnare som har något att tillföra.

− Ett intressant exempel är den tyska tidningenDie Zeit som har öppna redaktionsmöten på Clubhouse och bjuder in personer att prata. Det ger transparens och en unik närhet till läsarna, säger Annelie.

Det finns hur många rum som helst på Clubhouse. Vissa är öppna, eller synliga. Andra är stängda, eller dolda. När någon man följer startar ett öppet rum får man en notifiering och kan välja att klicka in i rummet för att lyssna. Om man inte vill höra mer så är det ingen som märker att man lämnar eftersom man lämnar ett rum genom att klicka på ”leave quietly”-ikonen. 

Du behöver ingen klubb

Vem som helst kan starta ett rum, men det finns även klubbar. Det är beständiga platser i appen som bygger på ett givet tema. Det tar i dagsläget lång tid att få godkännande att starta en egen klubb.

− Man får ansöka om att få starta en klubb. De läggs upp manuellt och det är jättelång väntetid. Man ska inte överdriva deras betydelse. De kan vara bra för sökfunktionen, men det viktiga är att följa personer, säger Annelie.

Ett sätt att använda sig av Clubhouse är att experimentera med rum, lyssna till oväntade samtal – och bjuda på sig själv.

Annelie rund.png

− Som företagare får man ju en dipp ibland. Särskilt i dessa tider. Jag skapade ett ”jag behöver pepp”-rum och så mycket härligt gensvar från folk jag inte känner, säger Kicki.

Nya karriärer

Samtalet med rösten i fokus ger nya möjligheter. Bara för att man är en bra radiopratare eller influenser behöver man inte vara bra på Clubhouse. Det gäller att kunna föra samtal och låta andra komma till tals. Vissa personer sticker ut.

− Det finns radiokanaler som talangscoutar på Clubhouse i dag, säger Annelie.

Finns det pengar att tjäna?

De flesta användare på Clubhouse är personer, inte företag. Samtalet mellan människor står i centrum, inte varumärken. Med det sagt finns det en kommersiell sida. Appen lanserades för Apples operativsystem iOS i april 2020. I december värderades Clubhouse till 100 miljoner dollar. I januari 2021 hade värderingen stigit till en miljard dollar.

− Det är många på startup-scenen som hänger på Clubhouse. Det finns helt klart ett värde för många att använda det för att känna av marknaden och göra snabba kundundersökningar, säger Kicki.

Annelie är inne på samma sak.

− Alla som jobbar med software as a service tjänar på att vara lyhörda och hitta kostnadseffektiva sätt att förbättra tjänsterna, säger hon.

I takt med att fler användare hoppar på Clubhuse öppnar sig även nya möjligheter för social audio-analytiker och andra yrken.

Integriteten då?

Clubhouse är en amerikansk app och social audiokanal. Det finns stora frågetecken kring hur samtal och annan data lagras på Clubhouse och hur denna lagring ska gå att förena med GDPR. Användarvillkoren hänvisar till amerikansk lagstiftning som är mycket mer tillåtande än den som gäller för EU. Dessutom delar man sina telefonkontakter när man skapar ett konto i Clubhouse.

Under de kommande månaderna kommer frågan om integritet och vad som händer med den data som samlas in helt säkert att ta större plats i debatten om Clubhouse.

Taggar
Riks Artikel
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Gå med idag!

Här listar vi 49 anledningar till varför du ska gå med i Företagarna.

Nätverk

Som medlem i Företagarna har du tillgång till Sveriges största nätverk för företagare.