Många missar att skydda sitt varumärke
Du kanske har lyckats kläcka en revolutionerande affärsidé samt utveckla en smart produkt eller tjänst som marknaden skriker efter. Inte nog med det – allt är dessutom förpackat i ett slagkraftigt varumärke.
Alla pusselbitar är på plats. Eller?
Inte riktigt. Nu är det hög tid att lära dig allt (eller åtminstone en hel del) om dina fyra immateriella rättigheter:
- Patent skyddar nya tekniska lösningar och ger dig ensamrätt till din uppfinning i 20 år.
- Varumärkesregistrering ger dig ensamrätt att använda varumärket på dina varor och tjänster.
- Designregistrering skyddar utseendet på din produkt, men inte dess funktion.
- Upphovsrätt skyddar konstnärligt skapande som musik, film och litteratur. Skyddet går inte att ansöka om utan uppstår automatiskt när verket skapas.
”Åtgärder som kan bidra till bättre tillväxt och lönsamhet”
Den som vill ha hjälp på traven kan med fördel kontakta PRV (Patent- och registreringsverket), en statlig myndighet som hjälper företagare och innovatörer att hantera immateriella tillgångar.
Bidrar till lönsamhet
- Vi kan hjälpa entreprenören att förbättra skyddet av företagets tillgångar, åtgärder som kan bidra till bättre tillväxt och lönsamhet, säger Johan Westberg, ansvarig på PRV för små och medelstora företag.
Johan Westberg är bekymrad över att många entreprenörer glömmer bort immaterialrätten, ett misstag som kan resultera i stora problem senare under företagarresan. Han pekar bland annat på att många företagare verkar missa att skydda sina varumärken.
- I Sverige nyregistreras 60 000–70 000 företag per år, men PRV får bara in 7000–8000 varumärkesansökningar. Det är alltså en väldigt liten del av nyföretagandet som resulterar i en varumärkesansökan, det tycker vi är för lite.
Vem som helst kan kopiera ditt företagsnamn
PRV tror att den blygsamma siffran vad gäller varumärkesansökningar bland annat grundar sig i okunskap.
- Vi tror att många företagare uppfattar att en registrering på Bolagsverket är detsamma som att bolagsnamnet är skyddat, men så är det inte. Vem som helst kan marknadsföra sig med samma namn.
Den som vill vara på den säkra sidan måste tänka på att bolagsnamn, domännamn och varumärke hänger ihop – och samtidigt innebär tre olika registreringar.
- Många registrerar bolaget på verksamt.se samt köper ett domännamn, men missar att registrera sitt varumärke, säger Johan Westberg.
Ett varumärkesskydd kostar från 2 000–3 000 kronor och gäller i tio år med möjlighet till förlängning.
Förutom varumärket är patent- och designregistrering prioriterade frågor för många företagare och innovatörer. Den egna kunskapen och företagshemligheter är också av vikt, och de kan hamna i fokus för industrispionage:
- Fundera kring objektet för brottet – varför kan en konkurrent eller främmande makt vara intresserad av det som företaget kan och har? råder Johan Westberg.
Om du verkligen tror på din produkt kan det vara bra att ta in en extern part som går igenom företagets immateriella tillgångar – och hur man bör agera för att skydda sin egendom.
- Vi rekommenderar starkt att man tar hjälp av ett ombud i patentansökningar, det resulterar i en bättre patentansökan än om man försöker skriva den på egen hand, säger Johan Westberg.
Har du dolda tillgångar?
PRV har ett enkelt test, Genomlysningen, där du får svara på 12 snabba frågor. Resultatet visar om du har dolda tillgångar som är värda att skyddas.