headphones newspaper video-player
Corona-pandemin Artiklar för företagare
Arbetsmiljölagen gör ingen skillnad på om arbetet utförs på den vanliga arbetsplatsen, eller någon annanstans. Foto: Shutterstock

Arbetsgivarens ansvar lika stort när anställda jobbar hemifrån

25 mar 2020
Arbetsmiljölagen gäller även i hemmet vid arbete. Tänk på detta som arbetsgivare.

När personal, som i vanliga fall befinner sig på arbetsplatsen, istället utför sitt arbete från hemmet kommer många utmaningar för arbetsgivaren. Det gäller inte minst när det gäller de anställdas arbetsmiljö.

Tittar man på vad arbetsmiljölagen säger så gör den ingen skillnad på om arbetet utförs på den vanliga arbetsplatsen, eller någon annanstans. Det finns inte heller några särskilda föreskrifter för distansarbete från Arbetsmiljöverket, utan arbetsgivaren har det övergripande ansvaret för arbetsmiljön.

Gäller också vid självvalt distansarbete

Detta gäller även när en arbetstagare på eget initiativ kommit överens med arbetsgivaren om att arbeta på distans från sitt hem. Arbetstagaren har ansvaret för att medverka till att arbetsmiljön är god, och att rapportera om risker som han eller hon ser.

Som arbetsgivare behöver du därför så långt som möjligt se till att dina anställda har en god arbetsmiljö hemifrån. När det gäller situationen med corona-epidemin, där många av smittskyddsskäl råtts att arbeta från sina hem, blir det förstås en extra stor utmaning. Många fick utan större förberedelser lämna kontoret.

5 tips om distansarbete

Här kommer några tips på hur du som arbetsgivare kan underlätta för dina anställda att ha en god arbetsmiljö.

Lyssna med dina anställda hur de har det på sin arbetsplats i hemmet. Är det något som skulle kunna underlätta som går att åtgärda? Jobbar personen mycket vid datorn kanske han eller hon behöver låna hem en större bildskärm från kontoret. Vad går att åtgärda omgående och vad behövs om distansarbetet fortsätter på sikt?

Hjälp dina anställda till en bra arbetsdag. Viktigt att förmedla kan vara exempelvis vilka de förväntade arbetstiderna är – så arbetsdagen inte drar ut också över kvällen – och av att utse en speciell plats man utför arbetet på. Vikten av att ta pauser och röra på sig är också bra att förmedla.

Social kontakt är viktigt. När kafferasterna försvinner kanske en rutin om ett gruppsamtal via video där man tar sin kopp, gärna stående, blir ett bra inslag i vardagen.

Planerade avstämningar och uppföljningar, i grupp och enskilt, om än korta sådana, blir viktigare än tidigare när de naturliga mötena på arbetsplatsen försvinner.

På sikt är det en god idé att ta fram en policy för distans-/hemarbete för ditt företag, så det blir tydligt vad som gäller.

Läs också: Arbetsgivarhandboken

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap