Systematiskt arbetsmiljöarbete – förkortat SAM – är ett sätt att arbeta löpande och strukturerat med arbetsmiljön på din arbetsplats.

Det betyder helt enkelt att du inte lämnar arbetsmiljön åt slumpen, utan regelbundet:

  • tittar på hur det faktiskt fungerar
  • upptäcker risker i tid
  • gör något åt dem
  • och ser till att det blivit bättre

SAM är inget extra projekt vid sidan av ditt företagande – det ska vara en naturlig del av vardagen. Precis som bokföring, planering eller kundarbete. Alla arbetsgivare i Sverige, även de med 1–10 anställda, ska jobba enligt SAM.

De fyra delarna i SAM – enkelt förklarat

Systematiskt arbetsmiljöarbete bygger på fyra återkommande steg: 

1. Undersöka arbetsmiljön

Här tittar du på hur arbetsmiljön faktiskt ser ut i vardagen.

Det kan handla om:

  • den fysiska miljön (ljus, buller, ergonomi, halkrisk, maskiner)
  • den psykosociala miljön (stress, konflikter, arbetsbelastning, trivsel)
  • ordning och säkerhet

Du kan göra det genom en skyddsrond, en enkel checklista eller genom samtal med medarbetarna.

2. Bedöma risker

När du har upptäckt brister eller problem behöver du bedöma:

  • Hur allvarligt är det?
  • Kan någon skadas eller bli sjuk?
  • Hur stor är risken att det händer?

Alla risker behöver inte vara livsfarliga – men de ska tas på allvar och dokumenteras.

3. Åtgärda risker

Det är här du gör skillnaden på riktigt. För varje risk bestämmer du:

  • Vad behöver göras?
  • Vem ansvarar?
  • När ska det vara klart?

Det kan vara små saker (som en ny rutin) eller större åtgärder (som ny utrustning). Huvudsaken är att det blir gjort.

4. Följa upp och kontrollera

Sist – men väldigt viktigt – är att följa upp:

  • Blev åtgärden genomförd?
  • Fungerade den?
  • Behöver något ändras?

Utan uppföljning blir det inget system – bara engångsinsatser.

Hur SAM blir en del av din vardag (utan att ta över den)

För att SAM ska fungera i ett litet företag behöver det vara enkelt och realistiskt:

  • Koppla arbetsmiljö till befintliga möten (APT, veckomöten, planering)
  • Ta 5–10 minuter ibland och fråga: ”Hur funkar arbetsmiljön just nu?”
  • Gör en skyddsrond minst en gång per år
  • Uppdatera handlingsplanen när något förändras
  • Det behöver inte vara perfekt.
    Det behöver bara vara påbörjat, dokumenterat och återkommande.

Om du är medlem i Företagarna kan du kontakta vår juridiska rådgivning och få råd och stöd kring ditt arbetsmiljöarbete.