Arbetsmiljöarbete handlar inte om titlar – det handlar om ansvar och samarbete.

Arbetsgivarens ansvar

  • Som arbetsgivare är det du som ytterst ansvarar för arbetsmiljön på arbetsplatsen – även om du delegerar uppgifter till någon annan. Det innebär att du ska:
  • Se till att ingen blir sjuk, skadad eller mår dåligt på grund av jobbet
  • Arbeta förebyggande med risker
  • Se till att SAM faktiskt genomförs (undersökning, riskbedömning, åtgärder och uppföljning)
  • Ge rätt förutsättningar (tid, kunskap, utrustning)
  • Du kan be andra hjälpa till, men ansvaret kan du inte ge bort.

Chefens eller arbetsledarens roll

Om du har en chef, arbetsledare eller teamansvarig kan den personen få ett delegerat arbetsmiljöansvar i det dagliga arbetet. Det kan till exempel innebära att:

  • Ha koll på den dagliga arbetsmiljön
  • Vara uppmärksam på stress, konflikter eller risker
  • Ta upp arbetsmiljöfrågor på möten
  • Se till att åtgärder följs upp

Men kom ihåg:
Även om någon annan ansvarar praktiskt, är det fortfarande arbetsgivaren som har huvudansvaret.

Medarbetarens roll och ansvar

Arbetsmiljö är inte bara chefens eller ägarens fråga. Alla som jobbar i företaget har ett eget ansvar. Som medarbetare ska man:

  • Följa säkerhetsrutiner
  • Använda utrustning på rätt sätt
  • Säga till om något känns riskfyllt, osäkert eller ohälsosamt
  • Bidra till en bra stämning och arbetsmiljö
  • Ett bra arbetsmiljöarbete bygger på öppen dialog och förtroende.
  • Arbetsmiljöombud och samverkan (om det finns)

På arbetsplatser med facklig anslutning kan det finnas ett arbetsmiljöombud (skyddsombud) som företräder medarbetarna i arbetsmiljöfrågor. I små företag finns det inte alltid – och det är helt okej.

Om det finns ett ombud innebär det att man:

  • Samarbetar kring arbetsmiljöfrågor
  • Tillsammans tittar på risker och lösningar
  • Har en tydlig kontaktperson i arbetsmiljöarbetet

Om det inte finns något ombud kan ni ändå jobba strukturerat genom dialog, möten och gemensamt ansvar.

Kort sammanfattning om ansvar och roller 

  • Arbetsgivaren  har alltid huvudansvaret
  • Chefer och arbetsledare kan få delegerat ansvar
  • Medarbetare ska bidra till en trygg arbetsmiljö
  • Skyddsombud finns ibland – men är inget krav för att arbeta bra med SAM
  • Det viktiga är inte hur organisationen ser ut –det viktiga är att någon tar ansvar och att alla är delaktiga.