25 maj 2018 började GDPR - nya dataskyddsförordningen att gälla. Den ersätter personuppgiftslagen (PUL) och har fått många att fundera kring sin hantering av personuppgifter.

Här är några viktiga riktlinjer för dig som exempelvis arbetar med en förening eller i en annan liten organisation med medlemmar, som Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) tagit fram.

Hantera personuppgifter i en förening - 4 principer!

Ändamålsbegränsning

Detta handlar om att ni bara ska samla in uppgifter för specifika ändamål och inte för att behandla uppgifterna senare för något annat.

Uppgiftsminimering

Ni ska bara ta in de uppgifter som verkligen är viktiga och relevanta för ändamålet.

Korrekthet

Uppgifterna ska stämma och uppdateras vid behov. Se till att ha korrekta uppgifter och uppdatera dem vid behov.

Lagringsminimering

Spara inte personuppgifterna längre tid än vad som behövs. 

Läs mer: Vad ni som förening förening behöver göra | IMY

Källa till informationen är  Integritetsskyddsmyndigheten