Magnus Andersson kommer aldrig att glömma dagen då han var på väg till advokaten för att avsluta försäljningen av sitt bolag. Han satt i bilen, det var pandemi och världen var upp och ner.

- Jag var tvungen att stanna två gånger. Jag mådde riktigt dåligt. Det fanns ingen glädje i det som var på väg att hända. Bara en tung känsla av att allt skulle förändras, säger han.

Under drygt två decennier hade Magnus Andersson byggt upp bemanningsföretaget Pema från grunden – en verksamhet med fokus på industri, logistik, bygg och kontor. Det som hade börjat som ett extraknäck blev snabbt en tillväxtraket. Under perioden 1998 till 2021 ökade omsättningen med drygt 2 200 procent.

Plötslig exit

Det var i grunden två ägarparter i Pema – Magnus Andersson och investmentbolaget Varenne i Stockholm – där den senare satt på majoriteten av aktierna. Och det var när Varenne ville göra en exit och realisera vinsten från investeringen som försäljningen blev aktuell.

- Pema var lite av en udda fågel i deras bolagsportfölj, som annars mest bestod av techbolag. Det var Varenne som ville få igenom affären, och även om jag tvekade blev det till slut en bra affär. Men jag hade svårt att skaka av mig känslan av att svika både kunder och anställda, även om ingen uttryckte det, berättar Magnus.

”Folk tror att allt förändras efter en exit. Det gör det inte”

Till sist blev ändå försäljningen av bolaget verklighet. Affären signerades digitalt – utan ett enda handslag. Försäljningen tog bara två månader från första kontakt till genomfört uppköp. Köparen var Job & Talent, en internationell aktör i bemanningsbranschen med uttalade expansionsplaner i Sverige.

- Jag hade aldrig ens träffat någon från köparsidan, allt skedde på distans. Det var märkligt, man säljer något som varit ens liv och så gör man det via skärm, säger han.

Magnus Andersson vill inte kommentera köpeskillingen. Det var aldrig siffrorna som stod i fokus, menar han.

Behöver inte jobba ihjäl sig

- Jag har alltid varit mån om att alla ska tjäna på en affär: vi, kunden och den anställde. Annars funkar det inte.

Magnus Andersson hade inga illusioner om att livet efter en försäljning automatiskt blir enklare – eller radikalt annorlunda.

- Jag tänkte att jag skulle ta det lugnt. Det blev inte så.

Han konstaterar att på ytan är allt sig likt – samma fru, samma hus, samma plats.

- Folk tror att allt förändras efter en exit. Det gör det inte. Men jag jobbar inte ihjäl mig längre, så det är alltid något.

Att han efter försäljningen skulle ta det lugnt blev mest en parentes. Han har fortsatt jobba – i ny form, med ny energi. I dag är Magnus Andersson delägare i ett företag som gör geoenergianläggningar, ett glasföretag, ett som hyr ut kaffemaskiner – och några till. Och så odlar han havre, oljeväxter och maltkorn på 200 hektar åker i Vånga utanför Norrköping.

- I grunden är jag fortfarande bonde. Det är där jag lägger mest tid. Men mitt nätverk från Pematiden finns kvar. Jag gillar att vara bollplank och att hjälpa till där jag kan.

Och visst har det börjat gå ett och annat rykte. Om att han blivit något av ett affärsorakel.

- Min fru har räknat – 167 förfrågningar om styrelseuppdrag, delägarskap och uppköp. Men jag är restriktiv. Det ska ge något åt båda parter. Och en del tror nog att jag är bättre än jag är, säger Magnus Andersson med ett leende.