Spaning 1: ”Det handlar om en identitetskris”
Att som företagare sälja sitt företag är ett stort steg. Andreas Stenbäck har förvärvat ett stort antal entreprenörsledda bolag och beskriver hur viktigt det är att förstå säljarens position – inte bara som företagare, utan som människa.
- I grunden är det en identitetskris. Många entreprenörer är ett med sina företag, det är deras livsverk, säger han.
Han har mött många säljare som tvekat att lämna över sina företag i nya händer – och vet vad som kan få processen att landa rätt.
- Det handlar om förtroende. Att kunna se säljaren i ögonen och säga: Vi är långsiktiga. Vi vill det här för bolagets skull. Och om värdegrunden stämmer – då brukar det fungera.
Spaning 2: ”Ibland är det för polerat, för tillrättalagt”
Men det är långt ifrån alla affärer som blir av. Redan tidigt kan något börja skava, långt innan man ens kommit till siffrorna.
- Ibland kan det vara kemin som inte stämmer. Eller så känns det hela för polerat, för tillrättalagt – som om något undanhålls. Då slår det över i tvekan. I vår värld måste det kännas rätt från början, annars tackar vi nej även om siffrorna ser bra ut, berättar Andreas Stenbäck.
Spaning 3: ”Stigmat har minskat”
Ett generationsskifte kan ofta bli startskottet för en företagsförsäljning. När det inte finns en naturlig efterträdare inom familjen blir en extern försäljning allt vanligare.
- En stor andel av de bolag som vi förvärvar står inför ett generationsskifte, men det finns ingen släkting som vill eller kan ta över. Då är alternativet att hitta en ägare som vill utveckla bolaget långsiktigt – inte en spekulant som vill sälja vidare.
Andreas Stenbäck menar också att synen på exit har förändrats – den har avdramatiserats.
- Många företagare har sett vänner eller konkurrenter sälja sina livsverk, och sett att det landade bra för dem. Både personligen och för bolaget. Så stigmat har minskat.
Däremot är inte alla delar av affären lika enkla att enas om.
- Ibland har säljaren en tydlig siffra i huvudet. Vi kanske ser att bolaget behöver nå vissa mål för att vara värt det. Då får man prata om det – och ibland låta det ta tid.
Spaning 4: ”Övergången måste vara väl förankrad”
- Ett bolag är mer värt om det fungerar utan att säljaren är motorn i vardagn. Annars är risken att affären står och faller med en person, säger Andreas Stenbäck.
Han menar att själva begreppet exit ibland används på ett sätt som förminskar komplexiteten.
- Det är egentligen bara en övergång. Men den måste vara väl förankrad. Och man måste adressera sådant som identitet, värderingar och syfte, annars är det inte mycket kvar att bygga på.
Spaning 5: ”Osäkerheten på marknaden bromsar”
Andreas Stenbäck menar att det svaga konjunkturläget gör att många säljare väntar på bättre siffror innan de agerar. Samtidigt är köpare mer försiktiga – särskilt i branscher de inte är hemma i.
Det förs många dialoger, men långt ifrån alla leder till affär. Ofta handlar det om att säljare och köpare inte möts just nu – men lämnar dörren öppen för framtiden.