För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter

Expertguide: Vilka sociala medier ska ditt företag synas på?

Att välja en social medieplattform som passar ditt företag är inte alltid lätt. Med hjälp av denna guide kan du utvärdera vilka kanaler som passar dig och ditt företag när du ska lägga en strategi för din digitala marknadsföring.

Marknadsför ditt företag på sociala medier

Var ska jag synas? Vad är inne? Det enkla svaret är: Där din målgrupp finns. Om din målgrupp finns på flera plattformar, hur mycket tid kommer du lägga på din marknadsföring? Skapa en realistisk plan. Bättre att synas på en plattform och göra det bra än att vara på flera och göra det halvdant.

Varje företag är unikt och det finns inga rätt och fel för hur mycket man ska posta. Men en plattform ska kännas relevant för just din målgrupp och där dina potentiella och befintliga kunder är mer mottagliga för innehåll från ditt företagskonto. Det är viktigt att ha en väl uppdaterad kanal så att besökare kan se att ditt företag har en aktiv verksamhet.

Om du har tid och vill synas på flera plattformar, kan du ha olika mål med varje plattform. T.ex. kanske du finns på LinkedIn för att synas och kommunicera med samarbetspartners medan det är på Facebook dina kunder är. Olika mål med olika kanaler.

Så kan du använda olika sociala medieplattformar för företag

Facebook - En av de största och mest använda plattformarna i Sverige. Mer än hälften av alla internetanvändare i landet använder den. Plattformen passar både dig som vänder dig till andra företagskunder och privatkunder. I branschspecifika grupper kan du söka information och kunskap av andra som sysslar med samma sak som du. Det finns också grupper som är kopplade till platsen där du bor och är verksam, vilket ger dig en plattform att visa upp ditt företag lokalt.


Instagram - En stor och bred plattform precis som Facebook. Skillnaden är att det visuella kommer ännu mer i fokus på din profil. Varje enskild bild ska "poppa" och vara stark. Du bör också tänka på hur bilderna passar ihop och om de ger ett bra första intryck av det du vill förmedla. Instagram har mer och mer blivit en app där videoformatet hör hemma. Om du inte har börjat arbeta med videos än, rekommenderar vi att testa. Stående format på videos är att föredra på Instagram.

instagram-vägg.png
Exempel på vägg på Instagram

LinkedIn är världens största professionella nätverk och den sociala medieplattformen där det är accepterat att prata business. Denna plattform fungerar bra för att hitta kunder, samarbetspartners och personal, då hör företagsrelaterade inlägg hemma här jämfört med t.ex. Facebook och Instagram. Många använder Facebook och Instagram för att följa vänner och familj och ogillar ofta "säljiga" inlägg. På LinkedIn är målgruppen mer öppen för affärsrelaterade inlägg och interaktioner men kom ihåg att även i denna kanal är det viktigt att skapa värde för mottagaren och väcka genuint intresse för ditt erbjudande.

Läs mer: "Jag har inte tid för sociala medier" 

Youtube är en plattform där video är i fokus, och du kan arbeta med längre videor om du vill. Enligt den senaste undersökningen "Svenskarna och Internet" från Internetstiftelsen, är Youtube den sociala medieplattform som flest svenskar använder, även om fler använder Facebook och Instagram dagligen. Det visar att Youtube är en stark plattform och att människor gillar att titta på videos. Om du använder Youtube, fundera på vad du kan erbjuda din målgrupp inom ditt område. Genom att ge kunskap och inspiration som intresserar din målgrupp kan du stärka ditt varumärke och på sikt skapa nya kunder.

Oavsett vilken plattform du använder dig av, är det viktigt att hitta en strategi som känns hållbar. Som nybörjare, testa dig fram och utvärdera vad som fungerar för dig och ditt företag!

 

Taggar
Riks Artikel
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.