Företagarna Nyheter - från hela Sverige om sånt som påverkar ditt företag just nu.

Remissyttrande: Kontrollfrågor gällande punktskatter

I promemorian Vissa kontrollfrågor och andra frågor på punktskatteområdet föreslår regeringen ändringar i regler om kontroll av punktskattepliktiga varor, justeringar av vissa aspekter av kemikalieskatten, genomförande av så kallade KN-nr i energiskattedirektivet och undanröjande av dubbelbeskattning av el.

Företagarna tillstyrker generellt förslagen.

Flera av förslagen minskar administrativa kostnader för företag. Även om Företagarna i grunden är kritiska till kemikalieskattens utformning, tillstyrker vi av det skälet de föreslagna regeländringarna avseende den. Vissa rättssäkerhetsfrågor aktualiseras som skulle tjäna på ytterligare förtydliganden.

Läs hela yttrandet över Vissa kontrollfrågor och andra frågor på punktskatteområdet här (pdf).